woensdag 19 januari 2005

Savannah

Via de Scholenlijst (een club van mensen die geïnteresseerd zijn in ICT en basisonderwijs en die daarover met elkaar informatie uitwisselen; aanmelden mogelijk!) kreeg ik de tip om eens te kijken bij een game dat gepresenteerd werd op de BETT.

Het spel Savannah is ontwikkeld door Nesta Future Lab. Savannah is een adventure-game waarin kinderen als leeuwen de savanne verkennen. Savannah bestaat uit twee delen. Om te beginnen krijgen leerlingen de opdracht om als leeuw te overleven in een virtuele savanne. Ze doen dat buiten op een speelterrein of een sportveld met behulp van een PDA met daarin GPS. Het veld is verdeeld in stukken; elk groepje 'leeuwen' moet zijn eigen veldje verdedigen. Door middel van GPS wordt bepaald waar de kinderen zijn in het veld; op de PDA kunnen ze zien, horen en 'ruiken' wat zich afspeelt op de savanne. Weer binnenshuis kunnen de leerlingen zien wat ze hebben gedaan, lezen en met elkaar en anderen praten over wat de savanne is en reflecteren op de acties die ze gezamenlijk hebben ondernomen. Kinderen leren zo spelenderwijs van alles over ecologie in het algemeen en de savanne in het bijzonder, over ethologie, maar ook over samenwerken met elkaar want alleen door goed samen te werken kun je overleven in de savanne. De methode van aanpak leert kinderen ook te reflecteren op hun eigen daden en hun fantasie wordt natuurlijk ruimschoots gestimuleerd.

In Nederland is op dit moment De Waag bezig met een dergelijk project voor het voortgezet onderwijs: Frequentie 1550, een samenwerkingsproject van De Waag en KPN en de Montessori scholengemeenschap in Amsterdam. Dit project is echt bedoeld als pilot om te kijken wat de mogelijkheden zijn van UMTS binnen het onderwijs, maar als het aanslaat verwacht ik wel dat dit project verder uitgewerkt gaat worden. Het lijkt me zeker iets om in de gaten te houden!

Geen opmerkingen: