vrijdag 14 januari 2005

Sites over energie, voor het basis- en het voortgezet onderwijs

Zo rond de kerstdagen heb ik heel wat tijd doorgebracht achter de p.c. Dat leverde me een aantal interessante sites op, o.a. twee sites gemaakt door NUON over (duurzame) energie. Er is een site voor het basisonderwijs en eentje voor het voortgezet onderwijs. Beide sites staan vol met zeer bruikbaar lesmateriaal, achtergrondinformatie en games.

Op Natuurlijkenergie (finalist bij de Gouden Apenstaart 2003) , de site voor het basisonderwijs, staan leuke tips om proefjes te doen, er zijn vragen over de informatie op de meters in de meterkast, informatie over hoeveel energie je lichaam gebruikt, er kunnen e-cards verstuurd worden en er kunnen berichtjes achtergelaten worden voor andere bezoekers van de site. Kortom: dingen om weten, begrijpen, doen en toe te passen. Voor leerkrachten is de koffiekamer, waar een zeer uitgebreide docentenhandleiding en het verzamelde lesmateriaal te vinden is. Een toegangscode wordt op verzoek toegestuurd aan de school. Leerlingen zullen dus niet eenvoudig toegang krijgen tot dit gedeelte van de site.

De site MyNRG, is ingedeeld in 6 'hoofdstukken':
  • MySchool (lesmateriaal, reacties op MY NRG en FAQ's)
  • MyWorld (games en animaties)
  • MyBody (je eigen (lichaams) energieverbruik)
  • MyBrain (quiz, puzzel en links)
  • MyParty (nog meer games)
  • MyFriends (e-cards en 'calling cards': gratis te ontvangen 'papieren' kaarten)

Ook op deze site is een apart gedeelte gereserveerd voor docenten.

Ik vind het prachtige sites, waar zeker veel te halen is. Er zitten nog wel een paar kleine bugs in de site MyNRG. Ik kreeg de informator niet aan de praat en van de puzzel weet ik nog steeds niet of ik klaar was met invullen ;-) Misschien dat het NUON daar nog wat aan kan doen!


Geen opmerkingen: