maandag 7 februari 2005

Nederlandse Wikipedia bevat 50.000 artikelen

Op 28 januari bevatte de Nederlandstalige Wikipedia meer dan 50.000 artikelen. Ter vergelijking: de Encarta encyclopedie bevat 59.000 artikelen. De Wikipedia is een internationaal initiatief waarbij internetgebruikers gezamenlijk online een rechtenvrije encyclopedie bouwen. Iedereen die wil kan meedoen: je kunt online artikelen toevoegen of veranderen. De Nederlandse Wikipedia ging in de zomer van 2001 van start. Dat betekent dat er gemiddeld in de afgelopen jaren ruim 800 artikelen per maand zijn geschreven. De Nederlandse Wikipedia heeft veel gebruikers: in oktober 2004 werd op Wikipedia-NL gemiddeld meer dan 380.000 keer per dag een pagina opgevraagd, door ruim 26.000 bezoekers per dag.

Ik ben zelf erg tevreden over de inhoud van de encyclopedie: ik kan bijna altijd vinden wat ik zoek. En mocht het een keer onverhoopt niet in de Nederlandse editie staan, dan neem ik mijn toevlucht tot de Engelstalige versie. Die bevat 461.000 artikelen dus dat is echt (bijna) altijd raak!

Geen opmerkingen: