vrijdag 4 februari 2005

Tieners zoeken niet beter op internet dan volwassenen

Nielsen heeft usability-onderzoek gedaan onder kinderen van 13 tot 17: hoe kijken zij naar websites? Naast allerlei - niet onverwachte - uitkomsten over de vormgeving van de website (de website mag vooral niet saai zijn, er moet iets te doen zijn, en ze mogen geen fouten hebben) was een conclusie van het onderzoek dat kinderen in deze leeftijdscategorie niet beter zijn dan volwassenen in het surfen over het web. Maar 55% van de teenagers in het onderzoek kon een opdracht op een site tot een goed einde brengen, tegenover 66% van de volwassenen. Ze moesten bijvoorbeeld op de website van MTV uitvinden wanneer Norah Jones optrad, en op een andere website een afspraak maken om een rij-examen te doen. Daarvoor zijn volgens het onderzoek drie belangrijke oorzaken aan te wijzen: ze hebben onvoldoende vaardigheid om teksten te lezen, ze hebben minder goede onderzoekstechnieken en bijzonder weinig geduld om de goede oplossing te vinden. Nielsen geeft het advies om websites te voorzien van één van de volgende mogelijkheden:
  • online quizzen
  • formulieren om vragen te stellen of feedback te krijgen
  • online stemmen (poll)
  • games
  • uitwisseling van plaatjes of verhalen
  • gastenboek of een plek om berichten achter te laten
  • forums om hulp te vragen en te krijgen
  • de mogelijkheid om content toe te voegen aan de site
Het onderzoek is gedaan onder Amerikaanse en Australische kinderen, maar ik denk dat als het onderzoek hier wordt uitgevoerd je ongeveer dezelfde uitkomsten krijgt. De uitkomsten zijn volgens mij ook voor het onderwijs van belang: kies je er nu voor om je leerlingen te trainen op deze vaardigheden, of pas je het lesmateriaal aan?


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Margreet, ik zie in alle genoemde adviezen alweer redenen om weblogs in te zetten! (is misschien beroepsdeformatie...). Dat tieners niet beter zoeken verbaast me overigens niks. Wat ik gevaarlijker vind is dat ze wel denken dat ze beter zoeken - dat moet het eerste aangepakt worden. Ze moeten m.a.w. bewust worden gemaakt van hun onbekwaamheid.
groet, Sybilla

m2cm zei

Hoi Sybilla,

Ik ben met je eens dat door middel van weblogs leerlingen zouden kunnen oefenen op die vaardigheden. Het zou leuk zijn om daar eens een cursus op te ontwerpen. Doen jullie al wat op dat gebied?
Overigens: niet alleen leerlingen denken vaak dat ze goed zoeken: ook de docent heeft er vaak moeite mee. Ik denk alleen dat de problemen op verschillende gebieden liggen: een docent is (vermoed ik) minder vaardig in het gebruiken van zoekmachines, maar kan met diens vakkennis beter de informatie daar beoordelen. Het lijkt me boeiend als eens onderzocht wordt of dat inderdaad zo is.

Anoniem zei

Beste Sybilla en Margreet,

Misschien een aardig idee om eens te kijken op Ict en Geschiedenis (http://www.digischool.nl/gs/community/histoforum/ict.htm)

Op deze pagina staan een stappenplan informatievaardigheden en allerlei lesmateriaal voor het aanleren van zoekvaardigeheden en het goed leren gebruiken van informatie van internet.

Vriendelijke groet,

Albert van der Kaap

m2cm zei

Hallo Albert,

Natuurlijk ken ik je site: ik ben al jaren fan van je geschiedenissite! Mijn eigen site (http://ictenonderwijs.nl) is helemaal gewijd aan informatievaardigheden, maar ik vind het gebruik van weblogs een goede manier om praktisch aan de slag te gaan met informatievaardigheden.

Groeten!