donderdag 3 februari 2005

Pesten of plagen?

Uit een onderzoek van Qrius blijkt dat 12% van alle kinderen tussen 11 en 15 jaar wel eens gepest wordt op internet. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen pesten en plagen:
Pesten is als je echt iemand pest (meisje, 14 jr); plagen is nog wel leuk, maar pesten is als je echt doorgaat als iemand zegt dat je moet stoppen (jongen, 13 jr.).
Zo wordt onder pesten o.a. verstaan het opzettelijk versturen van een virus, iemand uitschelden per e-mail of MSN, iemands homepage hacken of foto's van iemand anders op het net zetten. Over het sturen van een MSN-bom zijn de meningen verdeeld: 57% van de kinderen vindt het pesten en 33% noemt het plagen.

Wat mij opvalt aan het onderzoek is dat kinderen toch behoorlijk handig hiermee omgaan: soms worden de ouders (37%) of een leerkracht (24%) te hulp geroepen, maar vaak ook komen ze zelf in aktie. Ze nemen een ander e-mailadres (19%), ze blocken de betreffende persoon op MSN en sommige kinderen sturen zelfs een mailtje naar hun provider (5%). Het allerbelangrijkste wapen in de strijd zijn hun eigen vrienden: liefst 56% van de kinderen vertelt aan vrienden wat ze is overkomen. Ik vraag me af waarom de rol van ouders en leerkrachten daarin beperkt is: is dat omdat de kinderen daar weinig hulp van verwachten (omdat ze denken dat ouders ' toch niets snappen van internet'), is dat omdat ze een leeftijd hebben waarbij ze sowieso liever geholpen worden door een vriendje dan door hun ouders of vinden ze dat ouders en leerkrachten zich teveel afzijdig houden? In het onderzoek worden wel wat uitspraken geciteerd van kinderen:

Een kind op school kan naar de juf gaan, als je pest via internet gebeurt dat niet (jongen, 13 jr.)

Op school is er altijd wel iemand die zegt kappen ofzo, op internet is dat niet (jongen, 15 jr.)

Jammer dat het onderzoek op dat soort zaken niet doorvraagt: ik ben wel benieuwd wat kinderen zelf aan hulp zouden willen hebben bij online pesten. Ik denk dat kinderen van 11 jaar daar heel andere ideeën over hebben dan kinderen van 15, maar daar kan ik mij in vergissen!

Geen opmerkingen: