dinsdag 22 februari 2005

SpinAwards: Soapshow en SpijbelSMS

Gisteren vertelde ik al over de SpinAwards: dat zijn prijzen die in Nederland worden uitgereikt voor creativiteit en interactieve communicatie. Categorieën waarbinnen prijzen worden uitgereikt zijn o.a. 'Beste mobiele concept' en 'Beste cross-media campagne'. Binnen deze categorieën heb ik twee inzendingen gevonden die ik wel een plekje zou willen geven binnen het onderwijs: SpijbelSMS (Beste mobiele concept) en Soapshow (Beste cross-media campagne).

SpijbelSMS is een tool waarbij iemand via SMS een berichtje wordt verzonden als een leerling 'ongeoorloofd afwezig' is. Ik zeg met opzet 'iemand', want de school bepaalt wie er op de hoogte worden gebracht: alleen de leerling, of ook diens ouders of verzorgers of zelfs de leerplichtambtenaar (per e-mail). Het systeem bouwt de spijbelhistorie per leerling op en genereert automatisch managementinformatie voor allerlei toepassingen. Het versturen van een SMS'je zal overigens vast niet altijd genoeg zijn, voor recidivisten lijkt me een persoonlijke aanpak noodzakelijk. Maar het werken met dit systeem scheelt een school veel tijd. En die tijd kan dan heel goed gestoken worden in een intensievere begeleiding van de echte probleemleerlingen.

Soapshow is van een totaal ander kaliber. Op de site Soapshow.tv kun je je aanmelden om je eigen realitysoap te maken of die van anderen te volgen. Je maakt met je eigen digitale camera opnames van je eigen leven, en zet die, voorzien die van tekst, op de site. Om de zoveel tijd schrijft de redactie voor alle deelnemers een script uit. Dan maak je geen soap op basis van je eigen leven, maar op basis van dat script. Alhoewel de site zeker niet voor het onderwijs gemaakt is, zie ik er toch leuke mogelijkheden in. Leerlingen kunnen de soaps bekijken en eens nagaan hoe een soap wordt gemaakt: hoe komt het dat er zoveel mensen zoveel tijd besteden aan het kijken naar soaps? Interessant is ook om eens te kijken wat jongeren vertellen over zichzelf. Daaromheen kun je natuurlijk eens met je leerlingen gaan kijken wat voor gevolgen dat kan hebben: is dat veilig internetgebruik? En wat vinden de leerlingen zelf van allerlei zaken die via de site besproken worden? Meer dan genoeg materiaal om eens te praten over normen en waarden, lijkt mij.

Geen opmerkingen: