woensdag 9 maart 2005

De grootste onderwijs-ergernissen over ict

Uit een onderzoek gedaan door Vives, vakblad voor ict & onderwijs, naar de grootste ergernissen van docenten en leerkrachten blijkt dat docenten zich vooral ergeren aan vastlopende computers. De top 5 van computerergernissen van docenten ziet er volgens het onderzoek als volgt uit:
  • vastlopende computers: "de grootste ergernis was een algehele
    netwerkuitval vlak voor de start van een Internetcursus die de plaatselijke
    openbare bibliotheek voor groep 8 had georganiseerd!
    "
  • virussen: "Onze school ligt plat. Door een virus. Niemand weet hoe het komt, laat staan hoe we het kunnen oplossen."
  • onduidelijke handleidingen bij software: "Het is niet te doen om iets te installeren. Te onduidelijke handleidingen met teveel vakjargon. En we zijn toch echt niet dom hier!"
  • te weinig tijd voor teveel (ict)taken
  • trage computers en trage tot vastlopende verbindingen

Interessant is om deze uitkomsten eens te leggen naast de resultaten van de ICT-monitor 2003-2004. De betrouwbaarheid van computers wordt door 6% van de ict-coördinatoren uit het PO als een groot probleem gezien en door 13% als een behoorlijk knelpunt. In het VO is de betrouwbaarheid van het interne netwerk volgens 6% van de docenten een groot probleem en volgens 18% een behoorlijk probleem. Toch wel interessante cijfers! Als ik op een school zou werken zou ik graag deze onderzoeken ook eens uitvoeren op mijn eigen school om goed prioriteiten te kunnen stellen in het beleid. Want als docenten gefrustreerd raken in het gebruikmaken van ICT in het onderwijs, dan lijkt het mij dat het oplossen van die ergernissen een hoge prioriteit moet krijgen!

Geen opmerkingen: