donderdag 31 maart 2005

Professionals: operation Ibiza

Een paar weken geleden werd het spel Professionals bekroond met de Grand Award in de categorie Interactive media van de New York Festivals. Professionals: Operatie Ibiza is naar een idee van OTIB vervaardigd door Ra.nj. uit Rotterdam, en C. van der Graaf en partners uit Amstelveen die het didactisch kader hebben uitgewerkt. Spel (25 exemplaren) en handleiding zijn voor scholen gratis verkrijgbaar. Ik heb het vanavond gespeeld, en ik vind het de prijs echt waard. Het verhaal is eenvoudig:

'De excentrieke 'Big'Joe Bizz is erin geslaagd de superband WIRE te contracteren om een concert te geven op een unieke locatie: een oud kasteel op Ibiza. Het concert zal wereldwijd live worden uitgezonden. Het heeft alles in zich op het concert van de eeuw te worden. Er is slechts één probleem: in het kasteel moet een complete nieuwe installatie aangelegd worden. Aan de speler de uitdaging om dit op tijd voor elkaar te krijgen en de eigen lichtshow te ontwerpen.

De speler krijgt achter elkaar een aantal taken: er moet een plan gemaakt worden, de onderdelen moeten besteld en daarna gemonteerd worden en de installatie moet gecontroleerd worden. Het spel kan naar keuze in één uur of langer gespeeld worden. Als alle taken zijn volbracht kun je zien hoe de show eruit ziet met de belichting die je zelf hebt ontworpen. Ik had na een uurtje spelen een kleurrijk resultaat, maar ik denk dat een lichttechnicus minder enthousiast zou zijn over mijn ontwerp ;-)

Het spel is vooral geschikt om leerlingen te laten nadenken over beroepen in de elektrotechniek, en de kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Bij het spel zit een uitstekende docentenhandleiding met allerlei lessuggesties om de kennis die de leerlingen opdoen bij het spelen van het spel 'Professionals' expliciet te maken en op henzelf te betrekken.

Ik vond het een feest om het spel te spelen: het is echt leuk om te zien welk effecten je kunt bereiken door stroboscopen te plaatsen, een laserinstallatie of een spotlight. Wel geef ik het advies om de leerlingen tussentijds steeds hun resultaten op te laten slaan, want bij mij liep de computer vast zonder dat ik die voorzorgsmaatregel had genomen. Grrr....

Geen opmerkingen: