dinsdag 12 april 2005

De schoolbibliotheek in de toekomst

Het vak van schoolbibliothecaris is sinds ik de studie aan de bibliotheekopleiding volgde, enorm veranderd. Dat is logisch: we kenden toen nagenoeg geen andere media dan de gedrukte media. De taak van de bibliotheek was daarom vooral gericht op het aanleveren van leesboeken en informatieve materialen. Er werd veel aandacht gegeven aan leesbevordering en soms werd door de bibliothecaris een bibliotheekinstructie verzorgd, maar daar bleef het meestal bij. Nu er zoveel meer informatie beschikbaar is voor iedereen, profileert de bibliothecaris zich ook als informatiespecialist: hoe maak je informatie toegankelijk voor leerlingen en docenten, hoe bied je informatie aan, hoe leer je anderen hun weg zoeken in de informatiemaatschappij? Bovendien verandert het onderwijs: er komt meer aandacht voor leren leren i.p.v. weten. Wie wil leren leren, zal in ieder geval moeten weten welke bronnen er zijn en hoe die gebruikt kunnen worden, en daarmee verandert ook de positie van de bibliothecaris/mediathecaris in het onderwijs. Een interessant artikel over de bibliotheek en studenten van de huidige internetgeneratie staat in Educause Review. In het artikel wordt gesteld dat er een duidelijk discrepantie is tussen de cultuur van bibliotheekorganisaties en die van studenten van de huidige internetgeneratie. Er worden adviezen gegeven welke rol bibliotheken kunnen spelen in het onderwijs van deze generatie studenten, hoe ze kunnen inspelen op de manier waarop studenten omgaan met informatie, en welke taken voor de bibliotheek van nu zijn weggelegd in het hoger onderwijs. Het artikel gaat over bibliotheken en studenten in het Amerikaanse hoger onderwijs, maar een aantal zaken die genoemd worden kunnen ook zeker toegepast worden binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs. Heel kort samengevat worden de volgende adviezen gegeven:

Net Gen access services will:

  • Continue to integrate library information into Google or other popular access mechanisms
  • Offer simplified and graphic ways for students to approach subject searches
  • Integrate subject guides or pathfinders into CMS or other locations conducive to use
  • Integrate searching of “open” Web resources and materials owned or licensed by the library

Net Gen information services will:

  • Use students on teams that design new services and environments
  • Integrate services into course management systems
  • Explore services for mobile devices
  • Represent services and instruction visually and in multimedia modes
  • Focus on partnership models
  • Emphasize how to evaluate information resources
  • Emphasize information policy issues

Net Gen information environments will:

  • Provide individual and group learning spaces
  • Support access to and creation of information resources
  • Offer staff and faculty development and training
  • Provide staff with a range of technology and information skills
  • Effectively market services to all groups of potential users
  • Integrate physical spaces and services with virtual spaces and services
  • Build community
Ik vond het een erg boeiend artikel, en zou het graag eens uitwerken voor het Nederlandse voortgezet onderwijs want ik denk dat een aantal van deze tips onverkort gelden voor onze situatie!

Geen opmerkingen: