vrijdag 29 april 2005

Meer informatie over webpagina's

Wie je veel informatie zoekt op het web of ernaar verwijst, is het wel eens handig om meer informatie hebben over de pagina's die je bezoekt. Wanneer is een pagina ververst, wat is de exacte locatie van een plaatje, hoe ziet een pagina eruit op een ander formaat etc. Om dat te weten te komen kun je gebruik maken van javascriptjes. Typ je bijvoorbeeld in de adresbalk van je browser het javascriptje javascript:alert (document.lastModified), gevolgd door , dan verschijnt op je scherm een pop-up window met daarin de datum waarop de pagina voor het laatst ververst is. Wil je de pagina bekijken met een scherm van 600x800, dan is het commando javascript:void(window.resizeTo(800,600)), wederom gevolgd door .

Ik vind het reuze handige commando's, maar ik kan ze slecht onthouden, al was het alleen maar omdat er zoveel van dit soort handige commando's zijn. Gelukkig hoeft dat niet: je kunt de opdrachten ook met een toepasselijke naam bewaren in je overzicht van favorieten, en ze daar aanklikken als je ze nodig hebt. tekst
Een goed overzicht van de mogelijkheden en een handleiding hoe je ze kunt bewaren in je favorieten vind je op de site Bookmarklets.

Tip: ik heb alle voor mij relevante opdrachten gezet in de map Koppelingen. Omdat die altijd zichtbaar bovenin mijn browser staat, hoef ik niet eerst mijn favorieten te openen, maar kan ik met één muisklik de javascriptjes benaderen.

Geen opmerkingen: