donderdag 28 april 2005

E-mail slecht voor je concentratievermogen?

Volgens een artikel in The Guardian is afleiding door e-mail, telefoon en sms-berichten een bedreiging voor ons IQ en ons concentratievermogen.
Doziness, lethargy and an increasing inability to focus reached "startling" levels in the trials by 1,100 people, who also demonstrated that emails in particular have an addictive, drug-like grip.
Ik vraag me af bij wie dit onderzoek gedaan is. Ik heb het vermoeden dat de onderzoeksgroep bestond uit mensen van tenminste 20 jaar en ouder, oftewel 'digital immigrants'. Digital immigrants zijn mensen die niet opgegroeid zijn met de communicatiemogelijkheden van nu, maar ze op latere leeftijd zijn gaan gebruiken, in tegenstelling tot 'digital natives' die hiermee van jongsaf aan te maken hebben gehad (beschreven door Marc Prensky). Uit onderzoek is al eerder gebleken dat digital natives op een andere manier omgaan met informatie dan digital immigrants. Wat voor ons (ik ben een digital immigrant) afleidend werkt, zou voor hen wel eens de normaalste zaak van de wereld kunnen zijn, en iets waar hun hersens geen moeite mee hebben om te verwerken. Als ik zie hoe kinderen kunnen springen van het een naar het ander (huiswerk maken, sms'jes sturen en msn'en tegelijkertijd, met een vriendje praten en tussendoor kijken wat er op televisie te zien is), dan denk ik dat zij de hoeveelheid informatie die op hen afkomt prima kunnen verwerken. En wat voor onze hersens misschien inderdaad teveel is, en leidt tot minder productiviteit op het werk, zou voor hen wel eens precies omgekeerd kunnen werken. Maar ik geef de moed niet op: wie weet kunnen mijn hersens zich nog aanpassen. Het schijnt dat je nooit te oud bent om te leren.... ;-)

Geen opmerkingen: