dinsdag 19 april 2005

Podcasting in het onderwijs

In de weblogwereld wordt op dit moment veel gesproken over verschillende varianten op webloggen: webloggen met geluidsbestanden (podcasting) en met videobestanden (vlogging). Onder podcasting wordt meestal verstaan dat geluidsbestanden in MP3-formaat via een weblog met een RSS-feed worden aangeboden. Degene die geïnteresseerd zijn in de geluidsbestanden (met muziek of gesproken woord) van de betreffende podcaster kan deze bestanden ophalen via een RSS-feed en via een MP3-speler beluisteren op het moment dat hij/zij dat wil. Op dezelfde manier kunnen ook video-bestanden via een weblog aangeboden worden: v-logging.

In het onderwijs wordt nog niet veel gebruik gemaakt van podcasting. Er zijn nog niet veel mensen die weten dat het mogelijk is om audiobestanden via een weblog aan te bieden, en degenen die wel op de hoogte zijn vaak nog op zoek naar een zinvol gebruik van podcasting in het onderwijs. Ik ben zelf nog maar één keer een podcast tegengekomen in het onderwijs. Dat was op een Belgische basisschool waar de leerkracht samen met zijn leerlingen een abc had gemaakt en dit als podcast aanbood via zijn weblog. Maar blijkbaar zijn ook anderen bezig om zich in dit verschijnsel te verdiepen. Apple heeft een pagina vol met suggesties hoe je in het onderwijs gebruik kunt maken van podcasts en van geluidsbestanden in het algemeen, vanaf de onderbouw van het basisonderwijs tot in de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs.

Zo wordt o.a. de suggestie gedaan om met de leerlingen samen een rijmpje (of een rap) te maken voor bijv. het leren van de tafels, die op te nemen en ter beschikking te stellen, er is een lesbrief waarin leerlingen vrienden of bekenden ondervragen over hun levensgeschiedenis en dat later met foto's samenvoegen tot een presentatie (omdat het een Apple site is wordt dat natuurlijk in iMovie gedaan, maar het kan in elk video- of diapresentatieprogramma gedaan worden), en een tip om de leerlingen een radioprogramma te laten maken (inclusief commercials) over een historische gebeurtenis. Leuk is dat bij de tips ook steeds een voorbeeld wordt gegeven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat sceptisch stond tegenover het podcastgebeuren, maar een aantal van deze suggesties spreken me toch wel aan, vooral ook omdat je met heel eenvoudige middelen (een MP-3 opname apparaat en wat software) heel leuke dingen kunt doen. Ikzelf vind het soms prettig om niet afgeleid te worden door beeld, vooral als het gaat om een kleine hoeveelheid informatie, maar misschien ligt dat voor kinderen van nu heel anders. De tips op de site van Apple lijken me echter een goede aanleiding om eens te kijken hoe kinderen het omgaan met geluidsbestanden ervaren!

1 opmerking:

m2cm zei

Hallo Ewan,

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt: of de kinderen makkelijk leren met audio, en wat ze ervan vinden. Publiceer je er ook over in je weblog? Dan kan ik delen in je ervaringen!