woensdag 27 april 2005

Zoekopdrachten terugvinden bij Google

Google heeft een nieuwe optie: My Search History. Ik had er al in een aantal weblogs over gelezen, maar ik wilde de functie eerst eens zelf uitproberen voordat ik erover wilde schrijven.

My Search History biedt je de mogelijkheid om de zoektochten die je met Google hebt gedaan te bewaren. Vast wordt gelegd op welke termen je hebt gezocht, wat de resultaten zijn en welke resultaten je hebt aangeklikt. Je kunt je zoekgeschiedenis ook doorzoeken: Je zoekgeschiedenis wordt niet op je eigen p.c. vastgelegd, maar op de Google-servers. Ik verwacht wel dat Google die gegevens niet zomaar uit handen geeft, maar ik vind privacy wel een punt om te overwegen voordat je besluit om je zoekgeschiedenis vast te leggen.

Om gebruik te kunnen maken van My Search History moet je een account hebben bij Google, bijv. via Gmail, Google Alerts of Google Groups. Als je nog geen account hebt bij Google, kun je eenvoudig er eentje maken. Vervolgens log je in op de homepage van My Search History. Vanaf dat moment tot het moment dat je het scherm wegklikt of totdat je uitlogt is My Search History actief, d.w.z. dat alle searches die je met Google doet worden vastgelegd. Wil je dat niet, dan kun je gebruik maken van de pauzeknop.

Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk van deze nieuwe feature van Google. Om ervan gebruik te kunnen maken moet je ingelogd zijn in je account; ben je niet ingelogd in My Search History, dan worden je zoekopdrachten ook niet opgeslagen. Dat is onhandig als je, zoals ik, ik inactieve openstaande vensters altijd sluit. Ik zou het handiger vinden als je automatisch wordt ingelogd bij het opstarten van Gmail, en pas uitgelogd zou worden als je je p.c. uitzet. Een tweede nadeel van de service vind ik de privacy. Ik vind het niet prettig als ik niet zelf kan bepalen of ik informatie wil bewaren of niet. Informatie op mijn eigen p.c. kan ik verwijderen, maar de informatie op de Google-servers is onbereikbaar. Als je binnen My Search History de opdracht geeft je eigen historie te verwijderen, wordt die niet verwijderd, maar alleen ontoegankelijk gemaakt voor jouzelf. Daar voel ik mij niet prettig bij. Overigens: precies om diezelfde reden maak ik ook eigenlijk bijna geen gebruik van Gmail, noch van de Google Desktop Search.

Geen opmerkingen: