O ja: volgens mij toont het rapport van IDC en de Delphi Research Group ook zonneklaar aan hoe belangrijk wij als mediathecarissen en informatiespecialisten zijn voor onze economie. Ons wacht een gouden toekomst, toch.....? ;-)
woensdag 18 mei 2005
Het belang van informatievaardigheden
Hoe belangrijk is het dat leerlingen leren om goed informatie te zoeken? Uit een rapport van IDC en de Delphi Research Group blijkt dat werknemers bijna een kwart van hun dag besteden aan het speuren naar informatie op het bedrijfsnetwerk. Desondanks vinden ze maar zelden wat ze zoeken. De verloren uren kosten het bedrijfsleven miljarden, zo blijkt. Op basis van deze bevindingen denk ik we moeten constateren dat informatievaardigheden in het onderwijs niet iets mag zijn wat overgelaten mag worden aan de toevallige voorkeuren van docenten, maar verplicht opgenomen moet worden in het curriculum van iedere onderwijsinstelling. Dat zal heel wat voeten in de aarde hebben, want we zullen om te beginnen onze docenten daartoe moeten scholen, omdat ook zij lang niet allemaal over de benodigde vaardigheden beschikken, en we zullen materialen moeten ontwikkelen om onze leerlingen/studenten deze vaardigheden aan te leren. Op veel (hoge)scholen en universiteiten worden al allerlei initiatieven ontwikkeld op dit gebied, maar mijns inziens zal er ook een centrale regie moeten komen op dit gebied. Toch vreemd dat de overheid op dit gebied zo weinig actie onderneemt, als je realiseert hoe groot de verliezen zijn voor onze economie als gevolg van tekortschietende informatievaardigheden van onze afstudeerders!
O ja: volgens mij toont het rapport van IDC en de Delphi Research Group ook zonneklaar aan hoe belangrijk wij als mediathecarissen en informatiespecialisten zijn voor onze economie. Ons wacht een gouden toekomst, toch.....? ;-)
O ja: volgens mij toont het rapport van IDC en de Delphi Research Group ook zonneklaar aan hoe belangrijk wij als mediathecarissen en informatiespecialisten zijn voor onze economie. Ons wacht een gouden toekomst, toch.....? ;-)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Hoi Margreet.
Leuke discussie. Wat ik me wel afvraag is hoe snel 'het internet' blijft veranderen. Ik bedoel: er wordt mi hard gewerkt aan methoden om informatie beter vindbaar te maken. Mi kan niemand voorspellen of er de komende jaren ineens een revolutionair idee ontstaat waardoor het zoeken ineens op een andere manier gaat verlopen en/of veel makkelijker wordt. Daarmee ontstaat de vraag waar je studenten dan op moet trainen.
Hoi Raoul,
Er zullen vast de komende jaren nieuwe zoekmethoden ontwikkeld worden. Maar ik denk dat we daar niet op moeten wachten: in de tussentijd moeten onze leerlingen hun weg in de bestaande rijstebrijberg leren vinden, al was het alleen maar omdat ze anders dure werknemers zijn. Verder denk ik dat er wel nieuwe zoekmethodes komen, maar de hoeveelheid informatie neemt ook toe. Ik verwacht daarom dat het zoeken naar informatie per saldo niet makkelijker zal worden. En sommige aspecten van informatievaardigheden zijn al jaren in essentie onveranderd: nagaan van wie informatie afkomstig is, met welk doel het is geschreven, zelf teksten schrijven: we deden het allemaal al lang voordat we computers hadden. De manier waarop we het doen is wel veranderd, maar de essentie is onveranderd. Het blijft handig om daarover wat te weten. En ook als de methode van zoeken etc. verandert, dan nog is het waardevol om te weten over hoe dingen ooit in elkaar zijn gestoken. Ik heb er nog altijd plezier van dat ik ooit heb gewerkt met DOS en BASIC, ook al kom je dat nu (bijna) nergens meer tegen!
Groetjes!
Een reactie posten