woensdag 4 mei 2005

rZpkt

tekstNee, ik was inderdaad van plan om deze week te bloggen. Maar soms maak je dingen mee die je gewoon met anderen wilt delen. Dat overkwam mij gisteren: ik was bij de première van de voorstelling rZpkt bijwonen in de Meervaart. Het was een ongelooflijk heftig gebeuren: een voorstelling lang vol humor, emoties, ellende, eerlijkheid, meebeleven en hoop. De voorstelling rZpkt gaat over twee Marokkaanse jongens en een Nederlandse vrouw die dwars door het vuur een klein stukje vrede vinden. rZpkt is de eerste theaterproductie van Farhane El Hamchaoui en Fouad Mourigh die de rollen spelen van Hamza en Faysal. Hun eigen ervaring is inspiratiebron geweest voor de toneeltekst van Dick van den Heuvel. Terence Schreurs speelt als Hilde een prachtige rol.

Ik vond het heel bijzonder: het verhaal raakte me in iedere vezel van mijn lijf. Het is veel meer dan het verhaal van twee jongeren en een vrouw; iedereen zal zijn eigen verhaal erin kunnen herkennen. Althans: zo heb ik het ervaren.

Afijn; ik vertel er niet verder over; dat laat ik over aan de acteurs. De speeldata van de voorstelling zijn te vinden op de site. Ik kan iedereen aanraden om te gaan kijken. Oud en jong, man of vrouw, allochtoon of autochtoon: deze voorstelling is echt voor iedereen!

Geen opmerkingen: