De finale vond plaats in Digital Port in het World Trade Center in Rotterdam: een prestigieuze omgeving die het serieuze karakter van de finale onderstreepte. Gelukkig stonden als tegenwicht voor al die ernstige zaken er ook een aantal X-boxen klaar, waar de leerlingen tussen de bedrijven door intensief gebruik van maakten.
Van de 8.000 leerlingen (in ongeveer 1800 teams) van 300 scholen die in januari van start waren gegaan met de wedstrijd, bleven uiteindelijk 20 finaleteams over, die naar opleidingsniveau werden verdeeld over twee finalepoules. Gedurende 4 finalerondes moesten zij het fictieve bedrijf Digisoft marktleider maken in de zwaar concurrerende markt voor educatieve en entertainment games. De vraagstelling leverde verhitte discussies op onder de deelnemers: de drang om te winnen was over het algemeen groot. Veel van de aanwezige leerlingen overwogen in een vervolgstudie iets te gaan doen rondom management of om in de toekomst een eigen bedrijfje te beginnen. Ze vonden meedoen aan de managmentsimulatie een leuke voorbereiding daarop. En alhoewel de gemiddelde tijd die deelnemers hadden besteed aan Bizzkidz twee uur per ronde was, hadden deze finalisten soms (veel) meer tijd gestoken in het maken van de opdrachten.
Aan het eind van de dag werden de winnaars bekend gemaakt. De teams "Plaza-Management” van het Deltion College in Zwolle en "Adunatio Pecuniae” van het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht lieten de concurrentie achter zich en sleepten de hoofdprijs, een i-Pod mini, in de wacht.
Wie zelf mee wil doen: ook komend jaar gaat de Bizzkidz management competitie van start. Nieuw is dat de Bizzkidz-simulaties volgend jaar ook los van de landelijke Bizzkidz Management Competitie (januari-maart) door docenten in het lesprogramma kunnen worden ingezet. Bovendien zijn de BizzGames straks ook in het Duits en Engels te verkrijgen en daarmee zeer geschikt voor vakoverstijgend of tweetalig onderwijs. Lees er meer over in mijn post van 16 maart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten