vrijdag 24 juni 2005

Bezoeken profielensites meestal positief

Onderzoek van Patti Valkenburg en Alexander Schouten van de Universiteit van Amsterdam heeft uitgewezen dat het bezoeken van profielensites, zoals CU2.nl, voor de meeste jongeren positieve gevolgen heeft. Ze kunnen er hun netwerk van vrienden onderhouden en uitbreiden en ze kunnen er hun zelfvertrouwen mee vergroten.

Wat is CU2? CU2 is een site waar je een of meer foto's van jezelf kunt plaatsen en een wat informatie over jezelf kunt, o.a. je naam en geboortedatum, of je vrij of bezet bent, of je homo, lesbo of hetero bent. De deelnemers aan de site kunnen zoeken naar bij hen passende profielen, op elkaars profielen reageren en zo vrienden maken of zelfs verkering krijgen. CU2 wordt vooral gebruikt door jongeren in de leeftijd van 10 tot 19 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd onder 880 jongeren die gebruik maken van de profielensite CU2.nl.

Het doel van het onderzoek was te achterhalen hoe vaak en wat voor soort reacties jongeren krijgen op hun profielen, hoe vaak jongeren vriendschappen vormen en verkeringen krijgen via de CU2-site en wat deze site betekent voor hun zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid. De CU2-leden krijgen gemiddeld 25 reacties op hun profiel. Er is daarbij geen verschil tussen jongens en meisjes. Wel krijgen de zestien- tot negentienjarigen vaker reacties dan de tien- tot twaalfjarigen.

Via CU2 worden ook vriendschappen gevormd. Liefst 35% van de jongeren in de onderzoeksgroep heeft zelfs een vriendschap gevormd via CU2. Jongens en oudere tieners meer dan meisjes en jongere tieners. Via CU2 kreeg 8% van de jongeren zelfs verkering. Ook hier geldt dat meer jongens (14%) en oudere tieners (9%) verkering kregen dan meisjes (5%) en tien- tot twaalfjarigen (6%).

Maar er zijn ook minder leuke kanten aan CU2. Van de tieners die reacties hadden gekregen, gaf 7% aan dat die reacties vaak of altijd negatief waren. Gelukkig gaf 78% van de onderzoeksgroep aan dat de reacties 'bijna altijd' of 'altijd' positief waren. Negatieve reacties komen vooral voor bij de jongste bezoekers. Volgens Patti Valkenburg omdat 'kinderen op die leeftijd hun grenzen nog niet zo goed kennen. Ze hebben vaak nog niet geleerd hoe ze met elkaar om moeten gaan. Meestal komt dat vanzelf wel goed als ze wat ouder worden. Het zou ook helpen als ze leren hoe ze zich online kunnen presenteren'.

Een goede motivatie om in het onderwijs aandacht te besteden aan dit fenomeen. Ik leerde destijds hoe ik een goede brief moest opstellen, en daaraan wordt nu nog altijd (terecht) aandacht besteed. Maar ik heb nog van geen enkele leerling gehoord dat ze les hebben gehad in het gebruik van een profielensite. Wie maakt daar een goed lesplan voor??

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben met je eens dat het onderwijs het bestaan en het belang van deze sites moet onderkennen, maar een lesplan lijkt me eerlijk gezegd de doodsteek voor de populariteit van dit soort sites.

Ietsje verderop wat leeftijdsgroep betreft vinden we bijvoorbeeld That's me (ook een profielensite) en nog verderop de jongerenblogs Live Journal en MSN-spaces. Daar is wel bij aan te haken door het onderwijs, dunkt mij.

m2cm zei

Hoi Sybilla,

Waarom vind je een lesplan voor het PO wel en voor het VO niet de doodssteek? Ik denk juist dat binnen het VO meer weerstand te verwachten is dan binnen het PO. Maar wat ik van belang vind is dat je met dit soort zaken zo vroeg mogelijk moet beginnen, omdat leerlingen er al jong mee aan de slag gaan, en jong geleerd is oud gedaan. Bovendien denk ik niet dat een lesplan verstorend hoeft te werken. Integendeel: als dat goed wordt aangepakt kan het leerlingen die het verschijnsel (nog) niet kennen zelfs stimuleren om zo'n profielensite te verkennen. Ik zou het wel boeiend vinden om een groep te interviewen over het gebruik van profielensites door de leerlingen, en met zijn allen regels te bedenken over wat je daar wel en wat je niet moet doen. Bij weblogs is daarmee wel ervaring opgedaan door o.a. Harry Rood (zie Sneeuwklokjes web-log (http://sneeuwklokjes.web-log.nl/) en de weblogs van zijn leerlingen) en ik heb niet de indruk dat die les het enthousiasme van de leerlingen heeft verminderd!

Groetjes!

Anoniem zei

Nu praten we een beetje langs elkaar heen. Ik vind het opnemen van profielensites in het lesplan op het VO niet zo'n goed idee (wel aandacht aan besteden!)

Het aanhaken bij de jongerencommunities zoals LiveJournal en MSN spaces lijkt me wel een goede zaak, zeker bij het hoger onderwijs. Ook daar overigens niet structureel gebruiken.

Het gebruik van weblogs in het PO juich ik zeer toe en ook de aandacht voor profielensites in de hoogste klassen. Alleen dat lesplan is me ook daar een brug te ver. Waarom? Als het geinstitutionaliseerd wordt, gaat voor veel jongeren de lol eraf.

m2cm zei

Hoi Sybilla,

je hebt gelijk: we praatten langs elkaar heen. Ik versta onder lesplan alleen dat op de een of andere manier aandacht wordt besteed aan het fenomeen, en zeker niet dat er een aantal uren verplicht aan een profielsite gewerkt wordt. Ik denk dat er heel veel zinvolle, niet-enthousiasme-nekkende manieren zijn om aandacht te besteden aan profielensites (een onderzoek doen naar verschillende profielensites, naar het gebruik daarvan op de eigen school, naar het taalgebruik enz.). Ik ben het helemaal met je eens dat het gebruik van dit soort sites nooit verplicht moet zijn!

Groetjes!

Anoniem zei

Hoi Margreet,
Ok, wellicht mijn fout dat ik de term lesplan zo opvatte... je kunt merken dat ik niet echt uit het onderwijs afkomstig ben! Fijn dat we het uiteindelijk met elkaar eens zijn. :-)