Ik vond het een leuk idee, dat volgens mij ook heel goed bruikbaar is in schoolmediatheken in het voortgezet onderwijs. In het algemeen wordt het spelen van computergames daar verboden. Begrijpelijk: games worden op de meeste scholen alleen gezien als vermaak, en zelden als leermiddel. Toch vind ik het een gemiste kans omdat games wel degelijk ook als leermiddel gezien kunnen worden: er zijn verschillende games die speciaal ontworpen zijn voor onderwijsdoeleinden (zie ook deze selectie van Kennisnet) of daarvoor in ieder geval heel goed bruikbaar zijn. Maar ook games die als entertainment worden aangeboden bevatten vaak educatieve elementen. Denk maar eens aan een spel als Rollercoaster Tycoon waar de speler zelf een achtbanenpretpark moet ontwerpen en exploiteren. Dat vraagt niet alleen kennis van g-krachten, maar ook van slim plannen en ondernemen. Voor andere games moet goed samengewerkt worden om als team te kunnen winnen: de online versie van Age of Mythology wordt in teams met en tegen elkaar gespeeld. Teams die goed samenwerken zijn (bijna) onoverwinnelijk, en samenwerken is een vaardigheid die ook in het onderwijs aan bod komt. En al doende leert de speler ook nog veel over goden uit de oudheid.
Wel is het zo dat als je toestemming geeft om in de schoolmediatheek games te spelen, je het risico loopt dat er dan geen ruimte meer is om de aanwezige computers in te zetten voor andere doeleinden. Daarvoor zijn een aantal oplossingen te bedenken: de mediatheek kan ervoor kiezen om de spelen wel aan te bieden in de collectie, maar dan alleen om uit te lenen. Maar je kunt ook overwegen om games alleen op bepaalde tijden te laten spelen, bijv. na het voorlaatste lesuur op een dag. Wie meer wil met games kan ook eens denken over een extra avond- of zaterdagopenstelling waarbij leerlingen in de school een LAN-party organiseren om samen te gaan gamen. Je kunt dan als eis stellen dat alleen games gespeeld worden die je zelf hebt geselecteerd. Docenten kun je suggesties aan de hand doen om de betreffende games te verwerken in een lesopdracht. Een paar voorbeelden:
- bij Age of Mythology: noem 5 goden uit de Griekse, Noorse of Egyptische oudheid, en geef een beschrijving van wie ze waren, wat hun sterke kanten en zwakke kanten zijn en hoe hun relatie is tot de andere goden
- bij Food Force: beschrijf een recent project van het World Food Programme
- bij Professionals-The Game: welke rol zou jij willen hebben in het team dat de voorbereiding doet voor het optreden in het kasteel op Ibiza, en waarom?
- bij Game of Life: welke beginpopulatie herhaalt zich na een aantal generaties en is er een beginpopulatie die op een onbegrensd veld onbeperkt blijft groeien?
2 opmerkingen:
Hehe, eindelijk een collega uit de bibliotheekwereld die nu eens niet aan het schelden is op kids die gamen. Als FAB (tja wat dat is..) probeer ik bieb-collega's graag duidelijk te maken dat je door een goed aanbod van games op bieb-pc's of goede url's naar gamesites de kids beter bereikt dan al dat verbieden. Er zijn onderzoeken genoeg die laten zien dat kids die gamen op allerlei terreinen beter scoren...
Zelfs op de GO-opleiding die ik geef aan volwassenen zie je dat de cursisten via een spelvorm beter bij de les blijven dan weer zo'n saai hoorcollege...
Ik ga eens kijken of ik dit onderwerp verder op kan pakken op mijn eigen weblog en maak zeker een verwijzing.
B(ieb)log ze.
Onder de titel: Games in de bibliotheek? verboden natuurlijk staat er inmiddels het één en ander op mijn weblog over dit thema.
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2005/08/23/56575.aspx
Met dank aan Margreet, die mij op het idee bracht om hier eens aandacht aan te besteden.
Groet
Rita Niland
Een reactie posten