Ik heb in de tijd dat ik bij ThinkQuest werkte veel jongeren gesproken die op die manier in een internationaal team bouwden aan een website. Natuurlijk was dat vaak niet eenvoudig: ze kenden elkaar niet, de tijds- en de cultuurverschillen waren vaak groot, en de belangen verschillend. Maar vaak bleken jongeren die obstakels te overwinnen, en uiteindelijk gigantisch veel leerden van de internationale samenwerking. Veel winnaars van de wedstrijd gebruikten het geld dat ze wonnen om een keer hun website-partners in het buitenland op te zoeken. Maar ook degenen die geen prijs hadden gewonnen hielden vaak contact met hun buitenlandse vrienden: via mail of chat, en soms ook werden er vakanties aan besteed om genoeg geld te verdienen voor een reis naar Canada, Singapore of waar hun website-vrienden dan ook vandaan kwamen. Ik denk dat deze manier van leren heel waardevol is, en iets is wat regulier onderwijs niet kan bieden. De Learning circles vind ik dan ook een prima initiatief: wat mij betreft zou iedere school zijn netwerk op die manier uit mogen breiden!
vrijdag 3 juni 2005
Nederland Breedbandland-Learning Circles
In Learning Circles communiceren, discussiëren en publiceren jongeren over mondiale vraagstukken, zoals mensenrechten, gezondheid, HIV/AIDS, kinderarbeid, milieu enz. Binnen de learning circles kan gebruik gemaakt worden van allerlei nieuwe toepassingen waarvoor een breedbandverbinding vereist is, zoals videoconferencing. Een Learning circle met Power users blijft 2 jaar in stand, zodat de jongeren de tijd krijgen elkaar te leren kennen, en problemen uit te diepen. De bedoeling is dat zo een 'lerend netwerk' ontstaat waar jongeren met elkaar samen op een informele manier samen leren.
Ik heb in de tijd dat ik bij ThinkQuest werkte veel jongeren gesproken die op die manier in een internationaal team bouwden aan een website. Natuurlijk was dat vaak niet eenvoudig: ze kenden elkaar niet, de tijds- en de cultuurverschillen waren vaak groot, en de belangen verschillend. Maar vaak bleken jongeren die obstakels te overwinnen, en uiteindelijk gigantisch veel leerden van de internationale samenwerking. Veel winnaars van de wedstrijd gebruikten het geld dat ze wonnen om een keer hun website-partners in het buitenland op te zoeken. Maar ook degenen die geen prijs hadden gewonnen hielden vaak contact met hun buitenlandse vrienden: via mail of chat, en soms ook werden er vakanties aan besteed om genoeg geld te verdienen voor een reis naar Canada, Singapore of waar hun website-vrienden dan ook vandaan kwamen. Ik denk dat deze manier van leren heel waardevol is, en iets is wat regulier onderwijs niet kan bieden. De Learning circles vind ik dan ook een prima initiatief: wat mij betreft zou iedere school zijn netwerk op die manier uit mogen breiden!
Ik heb in de tijd dat ik bij ThinkQuest werkte veel jongeren gesproken die op die manier in een internationaal team bouwden aan een website. Natuurlijk was dat vaak niet eenvoudig: ze kenden elkaar niet, de tijds- en de cultuurverschillen waren vaak groot, en de belangen verschillend. Maar vaak bleken jongeren die obstakels te overwinnen, en uiteindelijk gigantisch veel leerden van de internationale samenwerking. Veel winnaars van de wedstrijd gebruikten het geld dat ze wonnen om een keer hun website-partners in het buitenland op te zoeken. Maar ook degenen die geen prijs hadden gewonnen hielden vaak contact met hun buitenlandse vrienden: via mail of chat, en soms ook werden er vakanties aan besteed om genoeg geld te verdienen voor een reis naar Canada, Singapore of waar hun website-vrienden dan ook vandaan kwamen. Ik denk dat deze manier van leren heel waardevol is, en iets is wat regulier onderwijs niet kan bieden. De Learning circles vind ik dan ook een prima initiatief: wat mij betreft zou iedere school zijn netwerk op die manier uit mogen breiden!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten