Ook over het project Teleblik heb ik al eens geschreven, dus ook dat zal ik nu niet meer beschrijven. Wel een kort gesprek met Paul Vermeulen, projectleider marketing en implementatie van Teleblik:
Paul Vermeulen:
"Teleblik is de nationale audio-visuele bronnenbank voor het onderwijs, want met
beeld en geluid gaat het allemaal een stuk makkelijker, dan snappen ze het wel.
Het gaat om authentieke bronnen, het is leren aan de werkelijkheid. De
herkenning is een stuk groter. De relevantie van bepaalde kennis hoef je niet
meer aan te leren, omdat je gelijk ziet waarom die nodig is. We hebben verschillende typen bronnen erin gebracht: er zijn snapversnellers waarin dingen kort en helder worden uitgelegd, maar we hebben ook bronnen die vragen om reacties, om kennis te verdiepen, en waar dus een ander type werkvorm bij nodig is. Er zijn ook informatieve bronnen. We hebben ook tools waarmee leerlingen zelf bronnen kunnen selecteren of fragmenten kunnen knippen en plakken en daarmee zelf beeld kunnen samenstellen of beeld kunnen integreren in presentaties, werkstukken of wat dan ook. "
Ook heb ik een kijkje genomen bij de mensen van Frequentie 1550, het project van Waag Society i.s.m. KPN. Bij Frequentie 1550 worden leerlingen gevraagd om de medewerkers van De Waag te gaan helpen. Er is daar namelijk iets mis gegaan bij het testen van het netwerk, waardoor er contact is met een baljuw die leeft in de Middeleeuwen. De baljuw is op zoek naar de hostie die centraal staat in het mirakel van de Stille Omgang, een wonder waarbij volgens de overlevering een hostie die in het vuur terecht is gekomen, niet verbrandt. De baljuw wil de hostie hebben die kort geleden is kwijt geraakt, en de leerlingen wordt gevraagd om hem te dwarsbomen want Amsterdam wil die relikwie natuurlijk niet kwijt!
Voor de game gaan leerlingen uit de basisvorming met een mobiele UMTS-telefoon, voorzien van een GPS-systeem in groepjes de Amsterdamse binnenstad in. Andere leerlingen blijven in het gebouw van De Waag, en geven hun medeleerlingen instructies. Het GPS-systeem maakt het mogelijk de leerlingen te volgen op hun tocht door de stad: op een scherm is precies te zien waar zij zich in de stad bevinden. De leerlingen krijgen via de telefoon informatie en opdrachten die ze moeten uitvoeren. Soms moeten ze foto's maken die ze dan met de telefoon versturen naar hun klasgenoten die hun verrichtingen volgen op een groot computerscherm. Voor de leerlingen was de techniek geen probleem: wat de een niet wist, wist de ander wel. Het leren ging (bijna) ongemerkt, zo leuk waren de opdrachten. Wist jij overigens al dat de naam Schreierstoren vermoedelijk niet afgeleid is van schreien (huilen), maar dat de naam een verbastering is van het woord schrayhouck, oftewel 'scherpe hoek'?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten