Wat Nederland Breedbandland niet wil, is zelf het wiel uitvinden. Ze willen liever bestaande initiatieven ondersteunen, en ze - met hulp van hun founding members en samenwerkingspartners, verbreden en opschalen. Dat betekent dat ze bestaande projecten willen helpen uitbouwen, verspreiden, of opschalen. Ze willen barrières wegnemen die de initiatiefnemers in hun eentje vaak niet kunnen slechten. Het aanpassen van regelgeving, het ontwikkelen van standaarden etc. vraagt vaak om een samenwerking die niet binnen het project zelf tot stand gebracht kan worden, maar waarvoor de partners van Breedband Nederland gezamenlijk een functie in kunnen hebben.
Nederland Breedbandland wil dus niet zelf projecten ontwikkelen, maar wil wel bewustzijn creëren dat breedband binnen het onderwijs mogelijkheden biedt, en ze willen de aanwezige kennis op dit terrein samenbrengen en delen. Daarnaast willen ze een aantal bestaande projecten opschalen. Om te beginnen starten ze met twee grote nationale projecten. Allereerst komt er een marktplaats voor multimediale content (waarin de projecten Sciencelabs, Expert op afstand en Teleblik passen). Alle interessante content die op verschillende plaatsen ontwikkeld is, wordt verzameld via de marktplaats voor multimediale content en landelijk aangeboden. Daarnaast ontwikkelt het NBL begin volgend jaar het nationale project Digital Lifestyle (o.a. het project 'Learning circles met Power Users), projecten waarbij kinderen die heel snel en makkelijk met de nieuwe media omgaan, gefaciliteerd worden om in een informele leeromgeving zelf hun onderwijs vorm te geven. In het project Digital Lifestyle zullen de Learning circles opgeschaald worden, er zal kennis gedeeld worden, en er zal onderzocht worden hoe de Learning circles verder ontwikkeld of overgedragen kunnen worden.
Wat het gaat opleveren? Marieke van der Ree is ervan overtuigd dat het in een hoog tempo een dynamische onderwijsomgeving kan opleveren. Niet meer 10% koplopers, maar een nationale opschaling van de 'witte raven', zodat steeds meer kinderen kennis kunnen leren in een dynamische onderwijsomgeving.
Tot slot kijken we met zijn allen naar de videopresentatie van het Montessori college Nijmegen. Dát zijn nog eens power users: het ene moment zitten ze rustig met je te praten, maar in de tussentijd heeft het team tussen neus en lippen door een prachtige reportage gebouwd. Jaloersmakend? Nee, ongelooflijk leuk om dit mee te maken en te zien hoe leerlingen ervaren en leren met gebruikmaking van alle mogelijkheden die ze ten dienste staan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten