maandag 6 juni 2005

Taaltrotters

TaaltrottersOnlangs werd ik geattendeerd op het project Taaltrotters van Studio Taalwetenschap. Taaltrotters is een taalproject voor leerlingen uit de hoogste klassen van het basisonderwijs, of uit de basisvorming van het voortgezet onderwijs, en bestaat uit een interactief beeldverhaal, geprojecteerd op 4 meer dan menshoge panelen. Op de schermen wordt het verhaal verteld van 4 leerlingen: Mercé, een Surinaams-Nederlands meisje, Ahmet, een Turkse jongen uit Friesland, Lieve, een Vlaams meisje en Lukas, een Rotterdamse jongen. Ze moeten van hun lerares iets nieuws vertellen over taal. Ze besluiten samen een lied te maken dat te maken heeft met het feit dat ze allemaal andere talen kennen. In het project wordt aandacht besteed aan allerlei verschillende talen (van Engels tot aan SMS- en straattaal), aan de woordvolgorde in zinnen, aan de functie van volume, toonhoogte en snelheid in taal, en aan klanken in de taal. Een heel breed spectrum van onderwerpen dus, dat in bijna iedere lesmethode een plek kan krijgen.

Bij de tentoonstelling hoort het Taaltrotterspaspoort, een boekwerk van 40 pagina's met daarin informatie en opdrachten, en de Taaltrotters cd-rom met het complete beeldverhaal en 20 lessen waarbij fragmenten uit het beeldverhaal gekoppeld zijn aan de informatie en opdrachten uit het Taaltrotterspaspoort.

Ik begreep dat de Taaltrotterstentoonstelling binnenkort in NEMO te bezichtigen zal zijn, maar wie dat te ver vindt, of een bezoek aan NEMO niet kan inpassen in de lessen, kan het project ook doen aan de hand van de cd-rom. Het totale project is behoorlijk omvangrijk: er is stof voor minimaal 20 lesuren. Wie met Taaltrotters wil werken, kan voor ca. € 50,= 10 sets (cd+paspoort) bestellen bij het ABC, Expertisecentrum voor het onderwijs in en rond Amsterdam (kies 'producten', 'begeleidingsmateriaal' en vervolgens 'Taaltrotters scholenset').

Wil je meer weten over dit project? Volgend schooljaar verschijnt in Dossier Kennis en Media, vaktijdschrift voor iedereen die zich bezighoudt met informatie, taal en cultuur in het onderwijs, een uitgebreid artikel over dit project.

Geen opmerkingen: