maandag 12 september 2005

Mediagebruik afgestemd op de leerling


In dit weblog heb ik het vaak over allerlei webmateriaal: websites, weblogs en wiki's en natuurlijk ook games. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarmee wil zeggen dat andere media geen waarde hebben; integendeel. Ik kan me geen wereld voorstellen zonder boeken en tijdschriften en ik vind oude archieven met historische materialen zalig om in rond te snuffelen. Een huishoudboekje uit de vorige eeuw: er valt veel van te leren. Prachtig materiaal, dat ik zeker niet onbenut zou willen laten. Elk medium heeft zijn eigen sterke kanten. Ik zelf vind het een uitdaging om steeds het best passende medium bij elke opdracht te kiezen.

Een medium dat de laatste tijd misschien wat ondergesneeuwd raakt door al het web-geweld is het stripverhaal. Toch valt daar juist ongelooflijk veel van en mee te leren. Op de website van de Stichting Beeldverhaal worden de volgende sterke punten genoemd van het medium strips:
    • De stripvorm verhoogt de attentiewaarde van je boodschap.
    • Je kunt er dingen in detail uitleggen.
    • In tegenstelling tot film en video vereisen strips geen technische apparatuur.
    • De lezer kan zoveel als hij of zij wil naar het stripverhaal terugkeren.
    • Als regionale stripkunstenaars meewerken, is de beeldtaal altijd correct.
    • Het stripmedium is niet opdringerig: je kunt er gevoelige onderwerpen mee aansnijden.
    • Humor maakt het leven draaglijk, en mensen houden van verhalen.
    • Tekeningen hebben een menselijke kwaliteit, zijn minder afstandelijk dan foto’s.

Op de website van de Stichting Beeldverhaal zijn enorm veel tips en kant-en-klaar lesmateriaal te vinden. Als oud-schoolmediathecaris ben ik natuurlijk zeer geïnteresseerd hoe je strips in kunt zetten voor literatuur (en met name ook leesbevordering), maar ook het gebruik van strips in het speciaal onderwijs boeit me. Maar er is ook materiaal voor Aardrijkskunde, de CKV-vakken, Geschiedenis, Maatschappijleer, Wis-, Natuur- en Scheikunde, en materiaal voor het Basisonderwijs. Een aanrader voor docenten die op zoek zijn naar een bij de leerlingen passende manier om bepaalde lesstof over te brengen. Misschien dat strips hier een bijdrage aan kunnen leveren!

Geen opmerkingen: