Eerst moeten een aantal stappen doorlopen worden: er moet bij de bank een zichtrekening geopend worden, bij de notaris wordt een oprichtingsakte afgesloten en de onderneming wordt geregistreerd bij de KBO (KruispuntBank van Ondernemingen; zeg maar de Vlaamse Kamer van Koophandel). Vervolgens kan er een pand worden gehuurd, er moeten verzekeringen afgesloten worden, personeel aangenomen en er moet natuurlijk ingekocht worden. Ook voor degene die niet op de hoogte is van deze gang van zaken is dit deel van het spel makkelijk te spelen. Als je een verkeerde aktie onderneemt, krijg je duidelijke adviezen hoe je wel te werk moet gaan. Dat deel van het spel vond ik daarom weinig uitdagend, maar wel leerzaam.
In het tweede deel van het spel is het zaak om je winkel goed te laten draaien. Er zijn ook concurrenten in het spel, dus je moet je op de een of andere manier van het onderscheiden. Een goed inkoopbeleid en aantrekkelijke verkoopprijzen, goed personeel, een marketingcampagne: er zijn genoeg instrumenten om een bloeiende winkel op te bouwen. Je moet goed je financiële situatie in de gaten houden: hoe is het met je balans en resultatenrekening? Daarnaast worden je allerlei dilemma's voorgelegd: ga je bijvoorbeeld 'zwart' inkopen, zodat je meer winst kunt maken of ga je niet in op zo'n vraag? In die dilemma's klinkt soms wel een belerende toon door maar de antwoorden leveren soms verrassende beloningen op wat het toch weer leuk maakt.
Het eerste deel van het spel zal voor het Nederlandse onderwijs niet echt interessant zijn omdat je daar vooral veel leert over de gang van zaken met betrekking tot ondernemen in Vlaanderen. Maar het tweede deel van het spel lijkt me wel de moeite waard voor beroepsopleidingen, met name op economisch-administratief vlak. Het is een uitdaging om de winkel draaiend te houden: als je op het einde van de maand een negatief saldo hebt, ga je failliet en is het spel voorbij.
Bij het spel zit een korte handleiding voor de speler. Die zal door de meeste kinderen vermoedelijk niet gebruikt worden; het spel is ook zonder dat goed te spelen. Voor docenten is er een docentenhandleiding met tips hoe het spel in het onderwijs ingezet kan worden. Zeker voor de docent die wat minder ervaring heeft met games en hoe die ingezet kunnen worden in de lessen een aanrader. Er zijn tips voor lessen die voorafgaan aan het spel, of aansluitend aan het spel gegeven kunnen worden, en voor het tweede deel van het spel wordt duidelijk aangegeven wat de gevolgen zijn van de verschillende acties die de spelers kunnen ondernemen.
Het lijkt mij de moeite waard om dit spel te laten vertalen naar de Nederlandse situatie. Iets voor een ROC al dan niet in samenwerking met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel om op te pakken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten