woensdag 12 oktober 2005

Gratis wiki's

In het artikel dat ik schreef voor Vives noemde ik de wiki als middel om samen te werken op het web. Als voorbeeld van een gratis wiki noemde ik Seedwiki. Alhoewel ik absoluut sta achter het open karakter van (de gratis editie) Seedwiki, kan ik me voorstellen dat sommige docenten er de voorkeur aan geven om de toegang tot de wiki beperkt te houden. De gratis versie van Seedwiki biedt die mogelijkheid niet: als je niet iedereen wilt toelaten tot je wiki, dan moet je daarvoor minimaal $ 9.95 per maand betalen.

Een alternatief voor Seedwiki dat wel de mogelijkheid biedt om het aantal mensen dat toegang heeft tot de wiki te beperken is PeanutButterWiki (Pbwiki). Wiki's die zijn gemaakt met de gratis versie van Pbwiki zijn alleen toegankelijk met password. Dat is zowel een voordeel als een nadeel: de wiki kan niet alleen niet gewijzigd worden als je geen password hebt, maar ook niet bekeken worden door anderen. Maar binnen het onderwijs zal dat vermoedelijk niet zo'n bezwaar zijn.

Nog wat meer info ter vergelijking: de gratis versie van Pbwiki biedt 1 Mb aan ruimte; bij Seedwiki krijg je 250 Mb tot je beschikking; de prijzen bij Pbwiki variëren van gratis tot $ 5,00 per maand (of $ 50,00 per jaar), bij Seedwiki betaal je maximaal $ 49,00 per maand. Daarvoor mag je dan ook wel een onbeperkt aantal wiki's maken (tot 2 Gb), je krijgt de beschikking over https, en je kunt je wiki op een eigen domeinnaam plaatsen.
Maar voor wie begint met wiki's in het onderwijs zullen beide gratis opties vermoedelijk voldoende mogelijkheden bieden. Ga je verder, dan kun je overwegen om zelf wiki-software op de server te zetten, bijv. MediaWiki. Wil je daarover meer weten, kijk dan in de zeer toegankelijke Wiki over MediaWiki van Gerard Bierens.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een deel van de informatie staat dubbel op deze pagina!
In de 4e alinea staat het stuk wat begint met vives ook al aan het begin

m2cm zei

Hoi Duimdog,

Dank voor de hint: ik had er zelf totaal overheen gelezen!