dinsdag 11 oktober 2005

Leescultuur onder vuur?

Soms krijg ik als hoofdredacteur leuke uitnodigingen in mijn post. Zo kreeg ik laatst van de Stichting Lezen een uitnodiging voor een discussiebijeenkomst over geletterdheid. Ik kan er tot mijn spijt niet zelf naar toe, maar wil wel graag via dit weblog anderen wijzen op deze bijeenkomst.

Uit de uitnodiging:

De discussie spitst zich de laatste tijd vooral toe op de inhoud van de canon, maar de vraag hoe jonge mensen met het cultureel erfgoed in contact te brengen blijft vaak onbeantwoord. Zowel docenten in het voortgezet als wetenschappelijk onderwijs worden geconfronteerd met studenten die ‘anders’ omgaan met klassieke werken. Geletterdheid heeft in alle perioden van onze geschiedenis een andere betekenis gehad. Vroeger stond vooral leesvaardigheid centraal. Het valt nog te bezien of deze vaardigheid voor de komende generatie van belang is en of zij niet eerder via bijvoorbeeld het beeld kennis wil maken met historische hoogtepunten.

Aan de orde komen vragen als hoe je (jonge) mensen kunt stimuleren klassieke werken te lezen in een tijd van internet, computergames et cetera, waarom lezen belangrijk is en welke competenties je daarbij opdoet en of het huidige literatuuronderwijs wel leesbevorderend is of dat het anders moet.

De bijeenkomst vindt plaats bij de KNAW, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, en duurt van 13.00 tot 17.00 uur.

Geen opmerkingen: