woensdag 9 november 2005

Helft (Amerikaanse) tieners publiceert op het web

Gelezen op weblog GoedZO:

Een op vijf tieners heeft blog
Meer dan de helft van de schoolgaande tieners met internettoegang publiceert online. Dat gebeurt in de vorm van webpagina’s met kunst, foto’s en verhalen. Ongeveer eenvijfde houdt een weblog bij. Dit blijkt uit onderzoek van Pew Internet & American Life Project onder scholieren tussen de 12 en 17 jaar. Vooral meiden tussen de 15 en 17 zijn actief met een eigen blog. Een kwart houdt een online dagboek bij tegenover 15 procent van de jongens in die leeftijdsgroep. Onder volwassenen is het percentage bloggers met 7 procent een stuk geringer. Overigens zegt 26 procent van de volwassenen wel blogs te lezen. Onder jongeren is dit percentage hoger, namelijk 38 procent.


Op de site van Pew/Internet staat verder dat meer dan de helft van de alle tieners beschoud kan worden als 'content creators'. Zij hebben een weblog of website gemaakt, originele content (foto's, verhalen, video's, kunstwerken etc. ) of bewerkingen van bestaande content op het web geplaatst.

Dat verbaast me niet: publiceren via het web wordt door jongeren op alle mogelijke manieren gedaan. Ze gebruiken de middelen die ze worden aangeboden: websites, weblogs en ik vermoed dat ook veel jongeren al experimenteren met het gebruik van wiki's. Dit is weliswaar een Amerikaans onderzoek, maar ik denk dat jongeren ook bij ons het voortouw nemen in het schrijven en lezen van weblogs.

Eerder schreef ik al over het rapport van de Raad van Cultuur waarin gesteld wordt dat media-educatie zich in de toekomst bij media-educatie (of zoals zij het noemen: Mediawijsheid) meer nadruk moet komen te liggen op het zelf maken of produceren van media-inhouden. Dit onderzoek onderstreept dat belang. Jongeren maken blijkbaar al veel inhoud op internet. Of ze daarbij inzicht hebben in de voors en tegens van de verschillende media, en of ze de media daarbij maximaal benutten, valt te betwijfelen.

Het lijkt mij een uitdaging om met een klas samen te onderzoeken welke media jongeren van nu benutten (weblog, website, podcast, vodcast enz), hoe ze die inzetten en of dat een optimale keus is voor het doel dat ze willen bereiken. Daarbij kun je dan weer onderzoek naar bijvoorbeeld taalgebruik in de verschillende media, vormgeving enz. Op die manier benut je de kennis van de leerling over de media. De kennis die zo ontstaat kun je dan benutten voor bijvoorbeeld de manier waarop scholen communiceren met (aankomende) leerlingen, met ouders, met docenten enz. Het lijkt mij zinvol en in ieder geval veel leuker dan de lessen die ik kreeg waarbij ik een aantal kranten moest analyseren (terwijl ik die op dat moment nog zelden las). Als iemand al dit soort activiteiten ontplooit met de leerlingen dan ben ik heel geïnteresseerd. Wie weet is het voer voor een nieuw blogje of een artikel in het blad waar ik de hoofdredactie voor verzorg: Dossier kennis en media.

Het complete rapport van Pew/Internet is gratis te downloaden van de site.

Geen opmerkingen: