maandag 7 november 2005

Open Source

LivreHij is al weer een tijdje uit: het nieuwste nummer van Livre, maar pas afgelopen weekend had ik tijd om het te lezen. De coverstory trok natuurlijk het meest mijn aandacht": 'Vrije software in het onderwijs'. Ik ben een groot voorstander van het gebruik van software van verschillende leveranciers binnen het onderwijs. Niet omdat ik een probleem heb met het bedrijf dat op dit moment de meeste software levert in het primair en voortgezet onderwijs, maar omdat ik vind dat we binnen het onderwijs de taak hebben onze leerlingen op te voeden tot burgers die in staat zijn om bewuste keuzes te maken.

Als je spreekt over studie- of beroepskeuze dan zal bijna iedereen die mening onderschrijven, maar ik denk dat leerlingen ook moeten leren om keuzes te maken tussen verschillende soorten software. Ik vind het daarom belangrijk dat het onderwijs leerlingen wijst op het bestaan van en ook laat kennismaken met open source software. Niet alleen om andere pakketten te leren kennen, maar ook omdat open source software gebaseerd is op een andere manier van omgaan met kennis. De grondgedachte achter open source software is dat door kennis met elkaar te delen uiteindelijk leidt tot voordeel voor iedereen. Ik zal niet beweren dat dat altijd zo is, maar ik vind die gedachte zeker de moeite waard om in onderwijsland neer te leggen.

De schrijvers van het artikel (Herman Bruyninckx, Eric Verhulst, Mark De Quidt, Kim Lauwers en Wilfried Feijens) vinden dat overigens ook: zij noemen als een voordeel van open source software dat dat de filosofie van open source software nauw aansluit bij de waarden van het onderwijs. Als andere voordelen van open source software noemen zij:
  • vrije software garandeert stabiliteit, veiligheid en uitwisselbaarheid;
  • de mogelijkheid tot het aanpassen van de broncode.

Nadelig vinden zij:

  • er is veel versnipperd aanbod;
  • er is beperkte en ongebruikelijke ondersteuning.

Mijn eigen conclusie over open source software is, dat het altijd de moeite is om te kijken of van bepaalde programma's ook alternatieven zijn die onder open source zijn uitgebracht. Niet omdat die alternatieven goedkoper zijn: het kost vaak veel tijd of geld (of beide) om open source software te implementeren, te documenteren (goede documentatie ontbreekt nog wel eens, zeker als er veel verschillende versies of aanpassingen zijn van een pakket), en te onderhouden. Maar open source software heeft vaak wel net die extra kleine handigheidjes die ik zoek in de software die ik gebruik, of ze zijn er redelijk eenvoudig in aan te brengen. Privé zal ik die aanpassingen overigens niet maken: daarvoor ontbreekt mij de handigheid, maar binnen (samenwerkingsverbanden van) scholen is die expertise er soms wel. Zelf pik ik graag uit elke ruif een graantje mee: ik gebruik als browser bij voorkeur Firefox, waar nodig Internet Explorer en soms Opera. Reuze handig!

4 opmerkingen:

Raoul Teeuwen zei

Hoi Margreet. Je zegt "het kost vaak veel tijd of geld (of beide) om open source software te implementeren". Wellicht dat mensen die onbekend zijn met open source dan denken dat het met open souce (heel) vaak slechter is gesteld dan met closed source. Mijn ervaring is dat je, net als met closed source, er op bedacht moet zijn dat bij het implementeren niet alles van een leie dakje gaat, maar ik vraag me af of het met (de populairdere) open source produkten slechter is gesteld dan met closed source... Ik hoop dus dat het mensen niet weerhoudt. Nog onbekend met open source? Kijk dan eens naar projecten als de OpenCD op http://opencd.dischosting.nl/ .

m2cm zei

Hoi Raoul,

Wat ik wilde zeggen is dat m.i. het werken met open software niet als regel goedkoper is dan het werken met closed source. Er zijn weliswaar meestal geen aanschafkosten, maar daar staat tegenover dat er meestal meer moeite gedaan moet worden om OS te implementeren, aan te passen aan je eigen eisen, bij te houden en gebruikershandleidingen te zoeken of te maken. Ik denk dus dat je als regel niet moet kiezen voor OS omdat het goedkoop is, maar omdat je op zoek bent naar software die aansluit bij de wensen en de visie van de school of het bedrijf. Om die reden ben ik grote voorstander van het ontwikkelen van OS (overigens: naast het bestaan van closed software), omdat ik erg gecharmeerd ben van de gedachte dat we samen sterk staan!

Anoniem zei

Ik heb niet echt de ervaring dat OS documentatie slechter is dan CS. Om maar het voorbeeld te nemen van Windows, ik kan daar niet echt makkelijk informatie over vinden.. ja de help van F1, maar die is niet echt denderend goed.
Terwijl bij OS, maar even de tegenhanger Linux uitkiezen, is er juist veel te vinden. Misschien wel omdat er vanuit de maker niet veel documentatie meekomt staat het web vol met documentatie van gebruikers, en die is goed toegepast op het niveau van de gebruikers!

m2cm zei

Dag Lode,

De documentatie hoeft niet slechter te zijn, maar hij is vaak wel moeilijker te traceren. Of de handleiding is niet up-to-date: er is inmiddels al verder ontwikkeld aan het product, maar de handleiding is nog niet bijgewerkt. Voor- en nadeel van OS-handleidingen vind ik dat er vaak meer handleidingen zijn van één pakket. Dat heeft als nadeel dat je niet altijd weet wat de beste is, maar als voordeel dat als iets je uit de ene niet duidelijk wordt, je kunt gaan zoeken in een tweede handleiding.

Groeten!