vrijdag 4 november 2005

Taalweg

TaalwegGisteren kreeg ik tot mijn vreugde de voltooide versie van het programma Taalweg, een programma voor NT2-leerlingen van 16 jaar en ouder. Met Taalweg kunnen leerlingen oefenen met het schrijven en lezen van de Nederlandse taal. De methode Taalweg is adaptief doordat er verschillende 'levels' in zitten. Als een leerling een level heeft doorlopen krijgt hij direct de score te zien. Hij/zij krijgt daarbij een advies met welk niveau verder gegaan kan worden: hoger, lager of hetzelfde niveau. Wat ik ook handig vond is dat de leerling als hij/zij een verkeerd antwoord geeft, direct een tip krijgt waarop gelet moet worden om de vraag goed te beantwoorden. De leerling krijgt dan nog de kans om het antwoord te corrigeren. Twijfelt de leerling nog steeds, dan kan een tweede tip gevraagd worden en uiteindelijk kan het antwoord opgevraagd worden. Natuurlijk wordt het opvragen van hints wel in de score verrekend. Heel directe feedback dus, wat zeker stimulerend werkt.

Natuurlijk ben ik met Taalweg aan de slag gegaan: ik wil wel eens weten wat leerlingen NT2 aangeboden krijgen. Het is leuk om te doen: je krijgt een plaatje en daarbij krijg je telkens een vraag die beantwoord moet worden. Ik vond dat de vragen al snel lastig worden: je moet de zinnetjes soms echt goed begrijpen om het goede antwoord te kunnen geven. Zo krijg je bijvoorbeeld in het onderdeel 'De supermarkt' een advertentie te zien. Je moet de informatie in die advertentie interpreteren. Er staat bijvoorbeeld dat op een product 50% korting korting gegeven wordt. De cursist moet dan weten dat dat betekent dat het product voor de halve prijs de deur uitgaat. Niet makkelijk om zo'n vertaalslag te maken als je een taal nog niet volledig beheerst!

Wat ik wel jammer vond is dat de teksten wel erg gericht zijn op volwassenen, terwijl de cursus toch ook bestemd zou moeten zijn voor 16-jarigen. Ik denk dat die groep leerlingen over het algemeen andere zaken aan het hoofd heeft dan de zaken die in de cursus Taalweg aan de orde komen. Misschien is dat een leuke taak voor de makers van Taalweg het komende jaar!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zie Sebastians studeerkamernotities.

Anoniem zei

Bedankt voor de tip, Margreet! De link is aan onze leraropleiding Nederlands doorgegeven.