maandag 19 december 2005

Chatten: concurrentie of voordeel?

Blauw Research meldde vorige week dat leerlingen chatten beschouwen als grote concurrent voor het huiswerk. Ook kwam ik in de afgelopen tijd berichten tegen over de hoeveelheid tijd die werknemers besteden aan o.a. e-mailen in de tijd van de baas. Het valt mij op dat daar zo negatief over gedacht wordt. Ik ben het er helemaal mee eens dat e-mail veel tijd kan kosten, maar het levert ook zoveel op.

Om je te ontwikkelen is het nodig om informatie overal en nergens vandaan te halen. Dat kan natuurlijk door boeken erop na te slaan en een intensieve studie te verrichten, maar ik denk dat het daarnaast heel belangrijk is om anderen te raadplegen. We hebben tegenwoordig ongelooflijk veel communicatiemiddelen en die kunnen daar heel goede diensten in bewijzen. Met name jongeren die deze middelen intensief gebruiken hebben vaak een breed 'netwerk'. Ze hebben vrienden van school, uit de buurt, maar ook vrienden via MSN, Hyves of MySpaces enz. De contacten worden onderhouden met alle mogelijke communicatiemiddelen. Ja, dat kost ze veel tijd, maar voordeel is dat als je een leerling een probleem heeft, hij/zij altijd wel een vriendje heeft die kan helpen het probleem op te lossen. Ik denk daarom dat e-mail op zich niet zo'n grote vijand hoeft te zijn van (huis)werk, maar dat het een bondgenoot kan zijn. Wat we onze leerlingen wel moeten leren volgens mij, is hoe ze met die communicatiemiddelen om moeten gaan. Want het leuke van mail is, dat je die niet voortdurend hoeft te raadplegen, maar dat je je daarin kunt beperken. Ook mobieltjes kunnen uit, en op MSN kun je je tijdelijk afwezig melden. Laten we vooral niet alle communicatiemiddelen in de ban doen, maar onderzoeken hoe we ze optimaal kunnen benutten, op school èn in het werk. Want geloof me: e-mail, chat en mobiel verdwijnen (gelukkig) niet, dus we kunnen maar beter leren hoe we er het beste mee om kunnen gaan!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Helemaal mee eens, Margreet. En wat voor jongeren opgaat, gaat zeker ook op voor (werkende) volwassenen. De tijd die aan e-mail wordt besteed, is echt niet gewoon 'extra' tijd maar komt veelal in de plaats van tijd die je normaal op een andere manier gebruikt om aan dezelfde info te komen. E-mail is hier bovendien vaak effectiever en efficienter. Uiteraard gaat er ook tijd zitten in privézaken maar daar hoor je ook niemand over als het gaat om telefoneren of gewoonweg even wegdromen.

De sociale functie van e-mailen en surfen wordt ook nog steeds onderschat. Zo krijg ik steeds vragen over waar ik de tijd vandaan haal om te bloggen en andere blogs bij te houden. Dat ik daarbij tegelijkertijd netwerken opbouw en onderhoud, mijn kennis uitbreid en deel, en allerlei lees- schrijf- en reflectievaardigheden oefen, komt bij menigeen die dit vraagt niet op.

Het wordt echt tijd voor web 2.0...

m2cm zei

@Sybilla, Heb jij dan een visie op web 2.0? Ik hoor zo vaak mensen verzuchten 'tijd voor web 2.0', maar ik heb zelf nog niet helder op mijn vizier wat dat zou moeten opleveren. Jij wel?

Anoniem zei

Ja, helemaal gelijk! Ik vind het ook erg raar/jammer om het zo in het nieuws te horen..

Over web 2.0, ik kende de term, maar wat het precies inhield.. Wikipedia heeft er een stuk over (http://en.wikipedia.org/wiki/Web2.0). Het lijkt alsof het 'gewoon' technologie is die nu ook al veel wordt gebruikt (blog, wiki, ajax, rss, 'sociaal inet').