dinsdag 20 december 2005

Media-educatie en mooie meiden

Media-educatie heeft al jaren mijn interesse. Maar vaak krijgen lessen media-educatie een toon van bangmakerij: 'weet je wel hoe kranten, tijdschriften enz. je manipuleren?' Liefst dan nog met een opgeheven vingertje erbij ;-)

Ik denk dat deze interactieve foto, die ik vond via het weblog van Dutch Cowboys, veel leerlingen in het voortgezet onderwijs zal aanspreken. Je kunt er zien hoe met behulp van het programma Photoshop een foto zo bewerkt kan worden dat het eindbeeld behoorlijk afwijkend is van het originele beeld. Stap voor stap kun je zien wat er gedaan is en met welk resultaat. Er zijn vast wel leerlingen die een soortgelijke bewerking van een foto kunnen leveren; het lijkt me leuk om ze uit te dagen om van je eigen foto iets totaal anders te maken. Ik zou wel benieuwd zijn wat eruit komt!

Verder kun je de foto ook gebruiken om met leerlingen te praten over welk belang uiterlijk heeft voor hen, en eens vragen of zij hun eigen foto op internet hebben, bijv. in een weblog. Leuk, en volgens mij een prima onderwerp voor de laatste lessen voor de kerstvakantie!

Geen opmerkingen: