donderdag 1 december 2005

Screenshot maken van streaming video

Onlangs wilde ik een screenshot maken van een streaming videofragment. Dat lijkt eenvoudig: gewoon printscreen en dan plakken in een beeldbewerkingsprogramma. Maar zo simpel is het niet. Het enige wat me dat opleverde was een zwart vlak. Gelukkig zijn er mensen die er (veel) meer verstand van hebben dan ik, dus daar ben ik te rade gegaan. Andres Steijaart, van SURFnet, hielp me verder. Hij gaf me de volgende tip:


Een screenshot maken, kan door de Hardware Accelaration uit te zetten op je videokaart.

  • Ga in Windows naar Display properties. Klik daarvoor met je rechtermuisknop je op een plekje op je desktop,
  • kies Properties,
  • Kies Settings,
  • Kies Advanced,
  • Kies Troubleshoot,
  • Schuif slider helemaal naar links -> Hardware Accelaration = None,
  • Kies Apply.

Start dan de videostream. Klik op Print Screen knop op je toetsenbord en plak het plaatje in de applicatie.

Ik heb het natuurlijk uitgeprobeerd en het werkt inderdaad prima. Ik geef de tip dus graag aan anderen door via dit weblog!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Goeie tip! Het lost meteen een ander probleem op, namelijk het niet afspelen van een embedded streaming video in een powerpoint presentatie.

Anoniem zei

Ik ben zo vrij geweest de tip op te nemen in het Streaming video wiki

Anoniem zei

Nog simpeler: open een tweede venster. Als je screenshots van je tweede venster neemt, dan krijg je gewoon het beeld.

Dit heeft met 'overlay' te maken: Windows zegt bij een kopieeropdracht in het eerste venster eigenlijk: hier heb je de data van de videokaart, kijk maar wat je ermee doet. De data is de spelende film. Bij het tweede venster is de gekopieerde data het daadwerkelijke beeldje.

Je was de eerste hit toen ik zocht op 'screenshot streaming video'. Vandaar dat ik het even hier vermeld :-)

m2cm zei

@Lennart,

Dát is pas echt makkelijk! Dank je!