woensdag 30 november 2005

weblog in de wiskundeles

Afgelopen jaar deed Elmine Wijnia onderzoek naar het gebruik van een weblog in de (wiskunde-)les. In het vakblad voor schoolmediathecarissen, Dossier kennis en media, deed zij tussentijds verslag van de resultaten, maar nu is het project helemaal afgerond en heeft ze de uitkomsten van het onderzoek gepubliceerd in haar weblog.

Een aantal conclusies (uit het eerdere tussentijdse verslag en uit het laatste groepsgesprek):
  • leerlingen gaan aan de slag met de opdracht in het weblog tussen allerlei recreatieve handelingen door (Als ik achter de computer zit te surfen dan kan ik ook snel even kijken of er nog iets nieuws op het weblog staat');
  • het werken via een weblog maakt dat de leerlingen extra druk ervaren om ook echt aan de slag te gaan met hun huiswerk (‘Je weet gewoon dat de leraar regelmatig kijkt of je al iets bij hebt gedragen, daarom ben je eerder geneigd je huiswerk te doen.’);
  • de docent krijgt goed inzicht in de fouten die de leerlingen maken doordat het weblog de leerlingen dwingt hun werkwijze te laten zien;
  • de leerlingen vinden het leuk om met een weblog te werken omdat ze kunnen zien wat de anderen hebben gedaan en dat ze de opdracht hebben opgelost met de hele klas.

Ik hoop dat het onderzoek nog een vervolg gaat krijgen, ook bij andere vakken. Experimenteren met het gebruik van nieuwe middelen wordt namelijk pas echt zinvol als die experimenten ook geëvalueerd worden en de ervaringen publiek gemaakt worden!

Geen opmerkingen: