woensdag 25 januari 2006

Biljart

Bij natuurkunde leerde ik over botsingen: elastische botsingen, loodrechte botsingen en botsingen onder een hoek. De theorie vond ik vrij saai; de praktijk kon me meer boeien. Zylom heeft dat goed begrepen en een digitale versie gemaakt van het biljartspel: Caramba. Bij dat spel moet je door goed te mikken met een bal twee of meer ballen van dezelfde kleur te raken. Niet moeilijk, maar wel heel leerzaam. Want onder welke hoek kun je nu het beste schieten om zoveel mogelijk ballen te raken? Het spel blijft aantrekkelijk omdat je tussendoor extra mogelijkheden krijgt. Zo kun je door het wegschieten van een gele paprika extra tijd verdienen, en rode paprika's geven extra punten.

Voor gebruik op school biedt dit spel zeker mogelijkheden: kun je voorspellen onder welke hoek de bal terugkaatst, en wat gebeurt er als je een bal niet in het midden raakt? Als alle leerlingen het goed hebben begrepen, is het misschien wel leuk om ze eens te laten nadenken over deze biljarttafel!

Geen opmerkingen: