Nearly three out of four students on average in OECD countries - and in
Canada, Iceland and Sweden nine out of 10 – use computers at home several times each week. In contrast, only 44% use computers frequently at school. In some countries, the discrepancy between home and school use is marked: Germany has the lowest percentage of frequent computer users at school among OECD countries (23%) but a high proportion of frequent users at home (82%).
Ik vond dat iets om eens bij stil te staan: moeten we er wel of niet naar streven om het computergebruik op school omhoog te krijgen?
Ik denk zelf van niet. Mijns inziens bieden computers juist de mogelijkheid om onafhankelijk van tijd en plaats informatie te verwerven èn virtueel contacten te leggen. De school biedt daarentegen de mogelijkheid tot fysiek contact: daar heb je de ruimte om IRL mensen te ontmoeten, experts (docenten en medeleerlingen) te raadplegen en te overleggen. Dat kan natuurlijk ook via de computer, maar sommige zaken gaan nu een keer sneller via het ene dan via het andere medium en soms ook zonder medium. Ik denk wel dat het heel zinvol kan zijn om een paar computers op school te hebben (bijvoorbeeld om uit te leggen hoe bepaalde software werkt, om te leren zoeken op internet of voor mensen die thuis geen toegang hebben tot internet), maar ik vind het eigenlijk jammer om leerlingen op school een heel lesuur (of soms nog langer) achter een computer te zetten. Waar mogelijk zou ik leerlingen zoveel mogelijk thuis het computerwerk laten doen (of, als ze thuis geen toegang hebben tot internet, in de mediatheek o.i.d.). De uren die ze op school doorbrengen zouden dan ook echt als contact-uren benut kunnen worden.
De computers de school uit dus ;-)
3 opmerkingen:
Hallo Margreet,
Een interessante visie die ik al wel vaker heb horen verkondigen. Denk je hierbij aan alle vormen van onderwijs, of vooral aan basisscholen? Versta je onder contact-uren contact met de leerkracht of ook contact onderling? Zou dit bijv. ook (weer) moeten gelden voor InHolland? Ook juist tijdens contact-uren kan een computer heel goed ingezet worden. Denk aan smartboard en beamer, zodat de leerkracht (oog)contact met de klas kan houden, maar wel prachtige beelden van bijv. Google Earth kan laten zien. Maar laten we de computer wel vooral didactisch verantwoord en educatief inzetten. Spelletjes kunnen "ze" inderdaad wel thuis spelen! :-)
Je merkt het wel: ik ben het absoluut niet met je eens...
Margreet, je lijkt Pim Fortuyn wel. Die riep dat ook. En zo als zo vaak was ik het weer niet met hem eens.
Ik ben geen voorstander van grote computerlokalen, maar wel van mobiele technologie inzetten als dat zinvol is. Bijvoorbeeld voor internationale contacten, voor het raadplegen van experts, informatie opzoeken, producten opslaan, enzovoorts. Soms wil je ook accuut een gedachte vastleggen. Dus niet permanent werken met ICT. Wel als dat wenselijk is.
@Willem en Wilfred,
Ik heb dit verhaal geschreven om eens vraagtekens te zetten bij de computerlokalen op scholen, waar hele klassen naar toe gestuurd worden om iets te gaan opzoeken, of om een werkstuk te gaan maken. Ik denk niet dat we zonder computers of andere communicatiemiddelen toe kunnen of moeten willen, maar ik zou wel heel graag af willen van de grote computerlokalen die je met name in het voortgezet onderwijs nogal eens tegenkomt.
Ik denk dat we ons vooral ook moeten oriënteren op hoe jongeren omgaan met nieuwe technologieën. Zij hebben vaak heel uitgesproken ideeën over wat wanneer nuttig is, en die ideeën komen heel vaak niet overeen met wat wij voor ze bedacht hebben. Ik zou daarom graag veel meer de jongeren zelf als oriëntatie willen vragen over wanneer we wat gebruikt moet worden. Overleg tussen digital immigrants en digital natives op dit punt lijkt me heel zinvol!
Een reactie posten