maandag 30 januari 2006

Hoe toets je het resultaat van een school?

De Onderwijsinspectie en Trouw doen allerlei metingen aan scholen: wordt het onderwijs op een goede manier gegeven, komen alle vakken aan bod, is er aandacht voor achterstandsleerlingen, hoeveel doubleurs zijn er door de jaren heen, en wat is het slaagpercentage enz. Allerlei metingen die weergeven wat er op dat moment op school wordt gedaan, en hoe leerlingen binnen dat klimaat presteren.

Heel nuttig en zinvol, maar wat ik mis is informatie over hoe leerlingen presteren een aantal jaren nadat ze hun school hebben verlaten. Dus niet alleen direct na afloop van de middelbare school, of in het begin van een eventuele vervolgstudie, maar vooral hoe diezelfde leerlingen presteren als ze in de maatschappij aan de slag gaan. Kortom: een vervolgstudie op langere termijn. Ik kan me voorstellen dat zoiets lastig in kaart te brengen is omdat er dan heel veel variabelen zijn, maar ik zou er wel erg benieuwd naar zijn. Hoe presteren leerlingen van vooruitstrevende scholen ten opzichte van leerlingen van meer behoudende scholen? Hoe staat het met hun algemene kennis en over welke vaardigheden beschikken de leerlingen tegen die tijd? En hoe kijken ze zelf terug op hun opleiding na al die jaren?

Die informatie lijkt me belangrijker dan informatie of leerlingen op een school vaak of weinig blijven zitten, want dat laatste speelt vooral op de korte termijn, terwijl een opleiding toch echt iets is wat bedoeld is voor de lange termijn. Wie weet of er dergelijke lange-termijn studies zijn gedaan, waarbij leerlingen gevolgd worden tot een aantal jaren na hun studie?

Geen opmerkingen: