dinsdag 17 januari 2006

Educatieve games of niet?

Zoals ik al eerder meldde: ik heb tijdens de kerstdagen weer heel wat mini-games gespeeld. Ik heb vooral spelletjes gespeeld die werden aangeboden op de site ffspelen. De meeste van die spelletjes zijn vooral bestemd voor kinderen vanaf een jaar of 7 of 8 tot een jaar of 12. Middenbouw en bovenbouw van het basisonderwijs dus.

Sommige spelletjes waren leuk, maar er waren ook een aantal minder leuke games. En, net zo belangrijk: het ene spel bleek onverwacht heel educatief, terwijl spellen waarvan ik had verwacht dat ze voor het onderwijs veel te bieden zouden hebben, me erg tegenvielen. Zo speelde ik onder andere het spel Letter doolhof, van AmbraSoft. Daarvan verwachtte ik wel wat: zij zijn toch behoorlijk actief op de markt van educatieve software voor het basisonderwijs. Maar hun spel Letter Doolhof viel me erg tegen.

Letter doolhof is een variant van Pacman, waarbij de spelers letters moet verzamelen in de juiste volgorde om zo een woord te vormen. Het spel bouwt heel snel op: voor het eerste level moet er maar één letter opgehaald worden, voor het tweede woord 2, voor het derde woord 3, enz. Tussendoor moet je proberen zoveel mogelijk koekjes op te halen om extra speeltijd te krijgen. Dit spel lijkt heel educatief, maar omdat het zo snel opbouwt vraagt het toch voornamelijk vingervlugheid, en doet het weinig tot geen beroep op bijv. lezen, spellen enz. Wel moet je er snel de letters voor herkennen, maar voor leerlingen voor wie dat een probleem is zijn de woorden die gevormd moeten worden al snel weer veel te lang. Kortom: het lijkt leuk, maar is volgens mij niet echt interessant voor het onderwijs.

Het spel Iglo bouwen daarentegen, lijkt op het eerste gezicht weinig educatiefs te bieden. Maar dat valt dan weer reuze mee. De speler moet van de blokken die klaar staan een eigen iglo bouwen. Tevoren wordt kort informatie gegeven hoe een iglo gebouwd wordt, en waartoe die dient. Om de iglo te bouwen hebben de leerlingen wel wat ruimtelijk inzicht nodig, en het geeft ze ook wat technisch inzicht want hoe kan het dat de blokken schuin worden opgestapeld maar toch niet omvallen?

Iets soortgelijks geldt voor de virtuele variant van het spel Jenga. Jenga is een spel waarbij je van een blokkentoren steeds één steen moet afpakken en die bovenaan op de stapel moet leggen. Het is natuurlijk de bedoeling om de toren zo hoog mogelijk te laten worden. Bij de gewone houten editie van dit spel speel je meestal tegen iemand anders, bij deze virtuele versie speel je tegen jezelf. Een voordeel van deze virtuele variant is dat je niet telkens zelf de blokjes hoeft te stapelen ;-)

Wie wil weten welke spelletjes ik heb gespeeld, kan kijken naar de bovenste beschrijvingen in mijn FURL-archief.

Geen opmerkingen: