maandag 16 januari 2006

Media-educatie in de praktijk

Op dinsdag voor de kerst maakte ik op dit weblog melding van een foto waarop je kon zien hoe stap voor stap beelden gemanipuleerd kunnen worden. Kort daarop kreeg ik een mailtje van Sjaak Jansen, docent aan de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur, die me vertelde dat hij in zijn lessen al werkt met dit soort zaken. Hij stuurde me de lesbrieven die hij en zijn collega Michiel Eikenaar gebruiken voor lessen aan de tweede en derde klassen Havo, Mavo, vmbo. Ik vind het prachtmateriaal. Ik citeer een aantal zaken uit de lesbrieven:

Voor de tweede klassen:

  • Wat ga je leren? Hoe sta ik op een foto? Hoe wil ik graag op een foto
    staan? Hoe kan ik hier invloed op uitoefenen? Hoe gaat het bij reclame- en
    glamourfotografie in zijn werk? Hoe kun je beelden manipuleren?
  • Wat moet je inleveren? Je levert een presentatie in van je groep met daarin van elk groepslid minstens een (gescande) pasfoto van vroeger en nu, (voor)beeld materiaal uit reclame, model- of glamourfotografie (gescand). Het resultaat van je groepswerk moet bestaan uit: een aantal foto-experimenten waar duidelijk uit moet blijken dat je gezocht hebt naar een glamourachtig eindresultaat èn een eindresultaat wat verband houdt met de reclame waarbij diverse teksten steeds een andere lading aan de foto’s zouden moeten geven. Ieder zorgt tenslotte voor een persoonlijk verslagje waarin je vertelt wat jouw aandeel geweest is, hoe de samenwerking is verlopen en wat je hebt geleerd.
Voor de derde klassen:

  • Wat ga je leren? De ins en outs van de productie van een horrorfilm. Hoe
    komt zo’n film nu tot stand? Wat komt daar allemaal bij kijken: script,
    storyboard, techniek van camera, licht en geluid, montage etc. De spanning is
    een belangrijk element in de horror. Die wordt vaak opgewekt door geluid, licht/
    schaduw en natuurlijk een spannend plot. Horror is suggestie: een spannende
    situatie die door de kijker in de eigen gedachten wordt afgemaakt.
  • Wat moet je doen?
    • het schrijven van een kort horrorverhaal (iedere individuele leerling doet dit)
    • het maken van schetsen voor de filmposter die bij dat horrorverhaal hoort. Iedere individuele leerling doet dit!
    • het maken van foto’s voor diezelfde poster (groepjes van drie)
    • bewerken van foto’s in photoshop (groepjes van drie)
    • uitprinten en exposeren.
Volgens mij zijn dit heel leuke, en ook heel leerzame lessen, en sluit hetgeen wat ze hier doen prima bij hun andere (niet-school-)activiteiten. Hieronder nog wat resultaten van de lessen van de derde klassen van dit jaar.

horror-poster, gemaakt door leerlingen KSEhorror-poster, gemaakt door leerlingen KSEhorror-poster, gemaakt door leerlingen KSE

Geen opmerkingen: