woensdag 11 januari 2006

Writely

WritelyIk had er al het nodige over gelezen, maar nu heb ik het maar eens uitgeprobeerd: Writely. Writely is een gratis dienst waarmee je een document kunt schrijven met een online tekstverwerken. Daarna heb je verschillende mogelijkheden.
  • Aan je document kun je één of meer trefwoorden hangen. Writely kent geen mappen: net als bij Gmail gebruik je de trefwoorden (tags) om een indeling te maken in je documenten.
  • Je kunt kiezen of je het document openbaar wilt maken of niet. Van gepubliceerde documenten kun je een RSS-feed maken, en die in je Feedreader plaatsen zodat je bericht krijgt als iemand het document gewijzigd heeft.
  • Je kunt anderen uitnodigen om samen met jou aan het document te werken.
  • En je kunt het document met één druk op de knop verzenden naar je eigen weblog.
  • Je kunt documenten of plaatjes importeren vanuit je Writely-account, maar je kunt ook een mail met een attachment sturen naar je account, waarna het attachment als document wordt opgenomen. Stuur je een mailtje zonder attachment, dan wordt het mailtje zelf als document opgenomen.
  • Je kunt eenvoudig je documenten doorzoeken, ofwel d.m.v. een full-text search, ofwel via de trefwoorden (tags).
  • Documenten die je hebt gemaakt met Writely kun je ook op je eigen p.c. opslaan, als Word-document, als OpenOffice-bestand, Zip-bestand of RTF-bestand. Wil je het als PDF opslaan, dan moet je een betaald abonnement nemen op Writely.

Heel makkelijk allemaal, en zeker ook voor gebruik in het onderwijs!

Om te laten zien hoe makkelijk het werkt, heb ik via mijn Writely-account een daar aangemaakt documentje naar dit weblog gestuurd.

Let op: Writely is nu nog gratis omdat het nog een bèta-versie is. Er is (bijna) geen limiet op: documenten mogen tot 500 K groot zijn, plaatjes die in het document zijn opgenomen mogen maximaal 2 Mb in omvang zijn, en je mag elk document met maximaal 50 mensen delen.

Meer info over Writely is te vinden in de FAQ-lijst.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Margreet,

Heb jij een Writely account? Is het misschien mogelijk om mij een uitnodiging te sturen. Ik werk voor een software huis in oprichting en ben altijd op zoek naar nieuwe, leuke en efficiente technology t.b.v. educatieve doeleinden. Mijn e-mail adres is ronduro@gmail.com
Ik hoop uitgenodigd te worden voor een account.

In ieder geval bedankt voor het lezen.

-Ronduro-

Anoniem zei

Hallo Margreet,

Ik lees dat jij over een Writely account beschikt. Zou je me aub een uitnodiging willen sturen? Ik wacht al tijden op een account en het lukt me maar niet om er eentje te krijgen. Ik zou je zeer dankbaar zijn! Mijn mailadres is: taamnepeid@gmail.com

Alvast bedankt,

Cris

Anoniem zei

Beste Margreet,

Ook ik wacht al tijden met smart op een Writely account. Heb je nog uitnodigingen over? Ik kom graag in aanmerking! Mijn mailadres is pwvdkraan@gmail.com. Hartelijk bedankt!

Vriendelijke groet,

Pier van der Kraan