dinsdag 10 januari 2006

Infopakket open source software

In de vakantie kreeg ik toegestuurd het nieuwe infopakket (boekje + cd-rom) van OSS in het Onderwijs en ICT op School over Open Standaarden. Het nieuwe pakket staat helemaal in het teken van de Educatieve contentketen. De educatieve contentketen is een programma, opgesteld door Kennisnet, ROC-i, Groep Educatieve Uitgevers, Algemene Vereniging Schoolleiders en SURF Six, dat ten doel heeft om ondersteuning te geven om webbased lesmateriaal te ontwikkelen, beschikbaar te stellen, te vinden, te arrangeren en te gebruiken. In het infopakket wordt gekeken welke open source of open standaarden-software past binnen deze keten. Van elk programma wordt in het boekje een korte beschrijving gegeven, en de bijbehorende software is te vinden op de cd-rom.

Waarom maak ik melding van dit infopakket? Het werken met open standaarden maakt het mogelijk om lesmaterialen onderling uit te wisselen. In het onderwijs is al ongelooflijk veel goed materiaal te vinden, gemaakt door enthousiaste docenten en leerkrachten. Als al dat materiaal beschikbaar zou komen van anderen binnen het onderwijs, dan zouden we met zijn allen kunnen beschikken over een ongelooflijke hoeveelheid prachtig materiaal. Helaas zijn we met zijn allen vaak nog ver verwijderd van dit ideaal: we vinden allemaal steeds opnieuw het wiel uit. Die energie kunnen we volgens mij veel beter stoppen in het uitwisselbaar maken van het bestaande materiaal en dat aanpasbaar te maken aan de vraag van de individuele docenten. Door te werken met open standaarden en materiaal te ontsluiten volgens vaste normen, kunnen we een stap vooruit zetten op weg naar dat ideaal.

In het infopakket zit software + informatie over pakketten om:

  • onderdelen van lessen te maken (o.a. programma's voor scheikunde, wiskunde, illustraties, audio, video);
  • deze onderdelen te verwerken tot een leereenheid: een (deel van een) les over één onderwerp, en die volgens een vaste standaard te beschrijven zodat het materiaal teruggevonden kan worden;
  • deze leereenheden zo op te slaan dat ermee geleerd kan worden: in een bepaalde volgorde zetten, communicatiemogelijkheden regelen, het vastleggen van rollen: wie mag wat, en wie doet wat (bijv. IMS LD editor)
  • de leereenheden op te slaan op het web in een 'bibliotheek' van leereenheden, en deze bibliotheken volgens een vaste standaard te beheren (o.a. het repositorysysteem DSpace)
  • de leereenheden te gebruiken binnen een elektronische leeromgeving (bijv. Moodle, Dokeos);
  • de leerprestaties te volgen d.mv. portfolio's, dossiers en volgsystemen (o.a. Elgg);
  • administratie van onderwijsinstituten te doen.

Voor wie zich voor het eerst met deze zaken bezig houdt, is het geen makkelijke materie, maar ik wil het toch van harte aanbevelen aan iedereen die zich op beleidsmatig niveau bezig houdt met ICT in het onderwijs. Wat is verstandiger: elke keer opnieuw het wiel uitvinden, of het wiel zo maken dat het bruikbaar is voor ieder vervoermiddel???

Het pakket kan aangevraagd worden via de site van ICT op School.

Geen opmerkingen: