Uit het persbericht:
Shop4Media is opgezet als een ‘webwinkel’, die in verschillende hoofdstukken informatie geeft over media. De informatie is rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden. Zodra de leerling de informatie heeft beluisterd of gelezen, breekt de experimenteerfase aan. Met de knop ´try b4 u buy´ komt de leerling in een omgeving waarbij hij zelf kan ervaren hoe de principes van dat onderwerp werken. Door te klikken, schuiven en proberen kan men experimenteren
met de werking van media, om zelf te ondervinden wat de effecten zijn van andere
keuzes en oplossingen. Er is géén vaste volgorde waarin de onderdelen behandeld
moeten worden.
Leerlingvolgsysteem
De website is uitgerust met een ‘leerlingvolgsysteem’. Hierbij maakt de docent een virtueel klaslokaal aan, waarin de leerlingen zich registreren. Zo kan de docent bijhouden welke leerlingen de site al hebben bezocht en welke onderdelen van de website zij met goed gevolg hebben doorlopen. Wanneer de leerling alle
onderdelen van de site heeft bezocht, kan een persoonlijk verslag van
bevindingen worden opgeslagen en geprint. Dit verslag kan worden toegevoegd aan het CKV-dossier.
Ik heb alvast een kijkje mogen nemen in de testomgeving, en ik vind de opzet van dit project erg goed. De website is onderverdeeld in een aantal 'hoofdstukken':
- media
- beeld
- montage
- geluid
- vormgeving
- beeldtaal.
Bij elk hoofdstuk is een inleiding, en je kunt iets doen, een vraag beantwoorden of experimenteren met iets. Wat me bevalt is dat er, net als bij goede games, meestal geen echt foute antwoorden zijn. Zo is er een vraag welk medium het meest geschikt is om een bepaalde boodschap over te brengen. Ik denk dat op die vraag meer antwoorden gegeven kunnen worden, en ze kunnen ook allemaal goed zijn. En zo is het natuurlijk ook vaak in de praktijk: er is vaak niet één objectieve waarheid: meestal zijn er wel verschillende visies mogelijk. Ik denk dat deze site goed inspeelt hierop, en leerlingen stimuleert om na te denken over wat ze zien en hoe ze omgaan met media.
Daarnaast vind ik dat de site prima vormgegeven is door Digital Playground: de manier van aanpak, de vormgeving, het taalgebruik: het sluit vast en zeker aan bij de leefwereld van jongeren.
Kortom: wat mij betreft een project om in de gaten te houden en vooral om te gebruiken op school! De officiële lancering zal plaatsvinden op 15 maart tijdens een studiedag in HAL 4 in Rotterdam. Voor meer info kun je terecht bij info@shop4media.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten