woensdag 22 februari 2006

Iedereen leest of .... luistert!

Iedereen leestEen goed initiatief van het Vlaamse Iedereen leest.be. Op Valentijnsdag zijn ze begonnen met het aanbieden van podcasts.

De promotiecampagne Iedereen leest is een initiatief van Stichting Lezen. Op de site vind je beroemde en niet-beroemde mensen die hun mening geven over hun favoriete boek. Iedereen die wil mag zijn/haar mening geven over de boeken die hij leest. Apart is dat aan ieder boek een 'stemming' gekoppeld wordt, bijv. nadenkend, absurd, angstaanjagend, enz. En er is een overzicht van de boeken op categorieën. De meest interessante categorie voor veel scholieren is de categorie dunne boeken ;-)

En sinds vorige week hebben ze dus ook podcasts. Op de podcasts staan boekentips. Nu zijn het alleen nog tips van auteurs, maar volgens de site komen er podcasts met "favoriete boeken van honderden lezers, interviews met auteurs, voorleessessies, mooie woorden... ". En ik hoop eerlijk gezegd dat ze daarbij ook podcasts gaan aanbieden van voorgelezen boeken, want als ik dan enthousiast ben geworden over een boek, wil ik het natuurlijk ook graag lezen (pardon: luisteren!) .

Ik vind het een initiatief dat navolging verdient. 't Lijkt me ook een leuke opdracht voor het vak Nederlands: maak van één van je boeken van je leesdossier een podcast waarin je vertelt waarom je het boek heel leuk of heel stom vindt. De schoolmediathecaris verzamelt ze allemaal, en biedt ze aan via een weblog met een RSS-feed zodat geïnteresseerden zich kunnen abonneren op deze podcasts. Leerlingen laten zich het liefst adviseren door medeleerlingen welke boeken ze moeten lezen, dus ik denk dat met deze aanpak zal een keuze makkelijker gemaakt kunnen worden. En daarnaast biedt het maken van een podcast allerlei andere didactische mogelijkheden: leerlingen leren een betoog te houden, ze ervaren dat gesprokentekst iets anders is dan geschreven tekst, ze leren wat de (on)mogelijkheden zijn van het medium weblog/podcast, ze kunnen in het weblog reageren op de meningen die gegeven zijn enz.

Is er al een school waar podcasts op deze manier worden ingezet?

Geen opmerkingen: