- op welke manier verdeel je het geld voor onderwijs: betaal je bijvoorbeeld de leraren een hoger salaris of kies je ervoor om meer scholen te bouwen?
- als je de aidsproblematiek wilt oplossen, kies je dan voor gratis condooms of investeer je in een betere voorlichting?
- hoe behoud je de flora en fauna van een land: leg je nieuwe bossen aan of investeer je in alternatieve energie? Of zorg je voor anti-stroop brigades?
- Wat is de invloed van exportsubsidies en importheffingen op de boerenstand?
De keuzes zijn soms moeilijk te maken. Wat is nu de optimale mix tussen de verschillende middelen die je ter beschikking staan? Niet eenvoudig om te kiezen, dus ik heb heel wat aan de verschillende schuifjes getrokken om mijn doel te bereiken. De simulaties lijken mij heel bruikbaar voor bijvoorbeeld een vak als M&O, biologie of ANW. Ik zou in ieder geval een aantal van deze vragen wel eens willen voorleggen aan leerlingen en ze vragen hun keuze te motiveren. En misschien is het dan ook wel interessant om de groep gezamenlijk een standpunt in te laten nemen en te zien wat de gevolgen kunnen zijn van het zoeken van concensus: worden de genomen besluiten dan beter of juist niet?
Op de pagina met simulaties staat overigens ook een link naar een artikel van Rik Min, Ontdekkend leren en simulatie in een tijd van zappen en zoeken, dat ingaat op de kracht van simulaties in het onderwijs. Ook zeer aan te bevelen!
De simulaties zijn overigens onderdeel van de cd-rom de Click the Globe. Deze cd-rom, gemaakt in opdracht van Buitenlandse Zaken, behandelt ontwikkelingssamenwerking, en is bestemd voor leerlingen in Havo en VWO. Bij het programma Click the Globe horen ook een aantal games, maar daarover meer in een volgende posting!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten