woensdag 8 februari 2006

Prentenboeken voor jong en oud

Skinny FurryOp de site SkinnyFurry staat een digitale versie van een pop-up boek: Bustobot. Popup-boeken zijn boeken waar je met schuifjes en cirkeltjes delen van de illustraties kunt laten bewegen. Het is wel even wennen, want we zijn tegenwoordig zoveel bewegende beelden gewend, dat het werken met alleen een schuifje wel weer erg 'back-to-basics' is. Maar het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen: het is een grappig,bizar verhaal en de illustraties zijn heel mooi.

Ik was vroeger dol op die boeken, waarschijnlijk vooral omdat alleen mijn oma die had, en mij altijd op het hart werd gedrukt daar heel voorzichtig mee te doen omdat ze makkelijk kapot konden gaan. Later, toen ik in de bibliotheek werkte, werden om die reden pop-up boeken zelden aangeschaft. Toen ik - nog weer later - zelf een collectie mocht samenstellen voor een lagere school-bibliotheek, heb ik natuurlijk ruimschoots die schade ingehaald. En ik merkte dat veel leerlingen net als ik destijds die boeken prachtig vonden. Tegenwoordig heb ik een kleine collectie pop-up boeken. Tot mijn absolute toppers horen de boeken van Ron van der Meer: Het Kunstpakket en Het Kunstpakket Junior. Beiden zijn helaas - voor zover ik weet - niet meer verkrijgbaar.

Levende boekenDe voorleesboeken op de site Levende boeken zijn van een totaal andere orde dan het verhaal op Skinnyfurry: die zijn echt bestemd voor kinderen. Het bijzondere van deze site is dat die wordt gebruikt voor onderzoek naar het effect van het lezen (beluisteren, bekijken) van geanimeerde boeken. Om de boeken te kunnen bekijken moet je daarom eerst wat vragen beantwoorden. Vervolgens wordt het klikgedrag van de lezer vastgelegd. Op basis van deze informatie hopen de onderzoekers (o.a. de Stichting Lezen) meer te weten te komen over de mogelijkheden van levende boeken voor met name kinderen met een taalachterstand. Wie de boeken met zijn/haar kinderen leest, draagt dus direct bij aan het goede doel!

Geen opmerkingen: