In de nieuwsbrief van Willem Wever stond een tip voor een geschiedenisgame: Vroeger of later.
Vroeger of later is een spel waarbij je vijf kaartjes krijgt die je in de goede volgorde moet leggen. Op elk kaartje staat een korte omschrijving van een historische gebeurtenis, bijvoorbeeld:
- Karel de Grote wordt koning van alle Franken,
- Het ontstaan van de koninklijke Shell groep,
- De arabische Saladin herovert Jeruzalem op de Christenen. Dit leidt tot de Derde (of Grote) Kruistocht,
- Na een jarenlange strijd krijgen vrouwen kiesrecht,
- De Franse Republiek valt Nederland binnen.
De bedoeling is dat je de kaartjes zo snel mogelijk en met zo min mogelijk wijzigingen op de goede plaats legt. Je mag zo vaak als je wilt vragen of je de kaartjes goed hebt neergelegd. Heb je het fout gedaan, dan mag je de kaartjes nog een keer verschuiven, net zolang tot je het goed hebt gedaan of de tijd voorbij is (na 1 minuut).
Ik vond het behoorlijk lastig om de kaartjes in de goede volgorde te leggen. Na een aantal malen spelen treedt gelukkig herhaling op, zodat als je goed hebt opgelet (en goed jaartallen kunt onthouden) je steeds beter wordt. Sommige gebeurtenissen zijn vrij eenvoudig in een periode te plaatsen; andere dingen vond ik lastiger (maar dat is ook omdat ik beter ben in Vaderlandse geschiedenis, dan in internationale geschiedenis). Ik denk niet dat dit spel echt bruikbaar is binnen het onderwijs, omdat het teveel gebaseerd is op weetjes, en het spel zich niet verder ontwikkelt. Het zou m.i. zinvoller zijn als je na afloop van elk spelletje niet alleen de jaartallen ziet, maar een tekstje krijgt waarmee je het historische feit in een periode kunt plaatsen. Voor spelers die slecht scoren kan die tekst dan wat uitgebreider zijn dan voor spelers die goed scoren. ook kun je denken aan het geven van tips, bijv. door bij de kaartjes ook afbeeldingen te laten zien.
Ennuh..... in de handleiding staat 'Vroeger of later is een komisch en spannend spel met jaartallen'. Misschien ligt het aan mijn gevoel voor humor, maar ik kon er weinig 'komisch' in ontdekken. En voor een game is humor echt een heel belangrijk ingrediënt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten