Afhankelijk van wat je hebt ingevuld moet je daarna verschillende velden invullen. Uiteraard zijn dat velden waarin je de titel van de bron moet invullen en de schrijvers, maar bij een website krijg je bijvoorbeeld ook een veld waar je moet invullen wanneer je de website hebt bezocht, en bij een nieuwsgroep vul je in wat het onderwerp is van de betreffende post. Als je alle velden, en desgewenst ook een annotatie hebt ingevuld, kun je de lijst opslaan op de server van EasyBib. De bronnen worden, voor zover ik kon zien, keurig volgens de regels beschreven, en alfabetisch gerangschikt weergegeven in een lijst. Je kunt de lijst online bekijken, uitprinten of als RTF-bestand downloaden.
En, èrg web 2.0: de annotaties die de bezoekers maken worden opgeslagen in de database van EasyBib, zodat anderen die dezelfde bron opnemen in hun lijst niet meer zelf een annotatie hoeven te maken, maar gebruik kunnen maken van door anderen vervaardigde annotaties.
Ik vind het een uitkomst voor school. De basisversie van EasyBib is helemaal gratis, en biedt mijns inziens meer dan genoeg functionaliteiten voor gebruik op middelbare scholen. Door steeds de velden in te vullen, leren de leerlingen snel wat belangrijk is voor het beschrijven van een bron. En dit is natuurlijk veel makkelijker en daarmee ook veel leuker dan zelf steeds in allerlei lijstjes opzoeken hoe een bron beschreven moet worden!
Gevonden via het weblog Handig en Gratis.
2 opmerkingen:
Margreet,
Denk je niet dat Engels te bezwaarlijk is om dit opgang te laten maken bij het middelbaar onderwijs?
@Wouter,
Ik denk van niet. Engels is bij veel middelbare scholieren (bijna) geen handicap meer. Bovendien kun je al met kennis van een beperkt aantal begrippen dit gereedschap goed gebruiken. Ik verwacht eerder dat leerlingen problemen hebben met de gehanteerde begrippen. Maar niets let een schoolmediathecaris om ergens op het web een vertaling of uitleg te geven van moeilijke termen!
Een reactie posten