donderdag 30 maart 2006

Internet Detective vernieuwd

Op 3 oktober schreef ik in dit blog dat de Nederlandse versie van de Internet Detective niet meer op het web te vinden was, omdat de Britse producent de dienst had gestaakt. Op Peter Scott's Library blog staat nu te lezen dat de Britse versie nieuw leven wordt ingeblazen, en dat in juni een vernieuwde versie van de Internet Detective zal verschijnen. Ik betwijfel of de Koninklijke Bibliotheek deze nieuwe editie gaat vertalen: destijds gaven ze aan dat ze vonden dat dat niet tot hun takenpakket behoorde.

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe Internet Detective eruit zal zien. Ik hoop dat ze nu ook allerlei andere informatiebronnen dan websites op zullen nemen, en dat ze ook (meer) richtlijnen gaan geven wat die voor mogelijkheden bieden. En: ik hoop vooral dat ze een wat aansprekender methode vinden om informatievaardigheden onder de aandacht te brengen, want ik vond het wel een erg ouderwetse aanpak waar ze voor hadden gekozen.

Ik hoop wel dat, als de K.B. dit niet oppakt, andere instituten de nieuwe Internet Detective eens grondig gaan bekijken en als de bevindingen positief zijn, een vertaling gaan maken voor Nederlandstalige leerlingen/studenten. Ik denk bijvoorbeeld aan het Ruud de Moor Centrum: zij verzorgen bijscholingen voor docenten op het gebied van informatievaardigheden, dus zij zullen lesmateriaal zeker goed kunnen gebruiken. Maar ook voor VO-scholen in Nederland zou een vertaling waardevol zijn, er is zeker behoefte is aan leer-/lesmateriaal op dit gebied!

Geen opmerkingen: