maandag 3 oktober 2005

Internetdetective weg

Een collega attendeerde me erop dat de Internetdetective, een cursus van de Koninklijke Bibliotheek (KB) over informatievaardigheden, offline is gehaald. Op de site staat het volgende te lezen:
Helaas is de Internet Detective niet beschikbaar. De Britse producent van het programma heeft besloten deze dienst voor de verschillende deelnemende landen te beëindigen. Het is op dit moment nog niet bekend of de Nederlandstalige versie in de toekomst opnieuw zal worden aangeboden.
Navraag bij de KB leerde me dat het feit dat de Britse producent de dienst heeft gestaakt, in feite tot gevolg had dat het interactieve deel van de Internetdetective (het deel dat bijhoudt waar je bent gebleven) verdwijnt. De KB had dus ook kunnen besluiten om de Internetdetective wel aan te bieden, maar dan zonder dat gedeelte. De mensen van de KB vertelden mij dat in hun besluit om de Internetdetective in zijn geheel van het web te halen ook een rol heeft gespeeld dat de voorbeelden die in de Internetdetective gegeven worden, erg gedateerd zijn en dat nieuwe ontwikkelingen op het WorldWideWeb niet in de Internetdetective zijn opgenomen. Daarom zouden ingrijpende wijzigingen aan het programma en de inhoud doorgevoerd moeten worden. En de navigatie-software van het programma zou natuurlijk ook opnieuw gebouwd moeten worden.

Ik begrijp waarom de KB dit besluit heeft genomen, en ik ben het ook met ze eens dat de Internetdetective behoorlijk verouderd was. Maar dat neemt niet weg dat ik het heel jammer vindt dat ze niet een niet-interactieve versie ter beschikking stellen. Ik weet dat op een aantal scholen gebruik wordt gemaakt van de Internetdetective, en in een recente publicatie van het Ruud de Moor Centrum van de OU ('Door de bomen het bos') wordt de Internetdetective genoemd als bruikbaar instrument. Ook al is de informatie in de Internetdetective op sommige punten sterk verouderd, ik denk dat menig leerling en docent er nog behoorlijk wat van kan leren. Ik betreur het daarom dat de Internetdetective nu niet meer aangeboden wordt, maar ik hoop dat dit in ieder geval een stimulans is voor een aantal organisaties (KB, VOB, RdM??) om nu een vernieuwde, of liever nog een hele nieuwe, versie van de Internetdetective te ontwikkelen!

Geen opmerkingen: