dinsdag 28 maart 2006

Vrouwelijke ict-professionals gezocht

Vrouwen in de ICT: ik zou niet weten wat daar voor bijzonders aan is. Dat vind ik, maar ik heb wel gemerkt dat lang niet iedereen daar zo over denkt. Het is me nogal eens gebeurd dat mensen vreemd keken als ik een paar 'technische' termen liet vallen in een gesprek. Ik vind dat dat gauw moet veranderen: ik kan geen enkele reden bedenken waarom in deze beroepsgroep niet evenveel vrouwen zouden kunnen werken als mannen. Maar dat betekent wel we daarop een beleid moeten ontwikkelen, want velen zien ICT als een typisch mannenberoep. Vandaar dat ik onderstaande oproep in dit weblog plaats. Vrouwelijke ict-professionals: meld je aan en overtuig de wereld dat werken in de ICT mogelijkheden biedt voor vrouwen en mannen!

Vrouwelijke ict-professionals gezocht!

Op vrijdag 13 januari is met het startdebat ‘Een toekomst vol kansen: meer meisjes in ICT’ officieel gestart met het project 'Ict-STER' waarin gezamenlijk actie wordt ondernomen om meer meisjes te interesseren voor ict. In dit project zetten alle betrokken partijen (onderwijs, bedrijfsleven, beroepsverenigingen en expertisecentra) zich in om meer meisjes enthousiast te maken voor een toekomst in de ict.

Er volgen nog steeds weinig meisjes een ict-opleiding. Een belangrijke oorzaak dat meisjes nauwelijks kiezen voor een toekomst in de ict is dat er te weinig rolmodellen voor ze zijn. Meisjes hebben behoefte aan rolmodellen waarmee zij zich kunnen identificeren voor het maken van een opleidings- of beroepskeuze. Ook hebben zij geen (goed) beeld van de ict beroepsmogelijkheden en de grote variatie daarin. Daarom is het belangrijk dat vrouwelijke ict-professionals zichtbaar worden gemaakt en zullen zij binnen het project Ict-STER worden ingezet om voorlichting te geven aan meisjes.

De HBO-I stichting zet zich, als partner in het project Ict-STER, in om vrouwelijke ict-professionals te werven en zichtbaar te maken. Ik wil jullie hierbij vragen om jullie medewerking.

Ben (of ken) je een vrouwelijke ict-professional die het leuk vindt om meisjes te laten zien hoe interessant het vakgebied is? En lijkt het jou (haar) interessant om andere vrouwen in het vakgebied te ontmoeten? Meld je dan aan op (wijs haar dan op) http://www.spiegelbeeld.net/.

Meer informatie over het project Ict-Ster is te vinden via de website van VHTO en op de website Ict-STER.nl.
Meer informatie over het HBO-I: http://www.hbo-i.nl/

Geen opmerkingen: