woensdag 12 april 2006

Davindi +

Davindi+Ik las in Oblog dat de koppeling tot stand is gebracht tussen Davindi en de Aquabrowser: je kunt nu associatief zoeken binnen de collectie van Davindi. Door een zoekwoord in en vervolgens te klikken op zoek+, krijg je links op je scherm een overzicht van je zoekterm en verwante zoektermen.

Alhoewel ik het zelf, blijkbaar in tegenstelling tot Rob Coers, prettig vindt om gebruik te maken van geavanceerd zoeken, vermoed ik wel dat associatief zoeken voor leerlingen soms aantrekkelijk is. Als je een zoekwoord intypt krijg je direct een beeld welke begrippen samenhangen met het door jou gezochte onderwerp en je kunt steeds verder klikken. Daar zit 'm dan ook direct het gevaar in van zoeken op deze manier: het risico bestaat dat je steeds verder weg komt van het onderwerp waarover je informatie zoekt.

Ik heb daarover eens gesproken met Thijs Chanowski, één van de de mensen achter Medialab en de Aquabrowser. In zijn visie is de Aquabrowser een instrument dat leerlingen stimuleert om op zoek te gaan naar hun eigen vragen op het moment dat die voor hen relevant zijn en die vervolgens de informatiebronnen aanwijst waarin ze zelf de antwoorden kunnen vinden. Ik denk dat de Aquabrowser daarmee een zoekinstrument is dat goed past binnen constructivistisch leren, maar minder in traditioneel onderwijs.

Gelukkig heeft Davindi nu beide mogelijkheden: is je zoekvraag nog niet helemaal duidelijk dan kan je gebruik maken van de Aquabrowser, maar wie precies weet wat hij zoekt kan de standaard zoekfunctionaliteit gebruiken, al dan niet in de geavanceerde modus. Ik ben het met Rob eens: de Aquabrowser is een waardevolle aanvulling op Davindi!

1 opmerking:

Anoniem zei

Margreet, het nadeel van geavanceerd zoeken is, dat je bijv. allerlei selecties maakt (onderwijssoort, materiaal) in de vverwachting dat je dan iets ervoor terug krijgt. Ik word dan vaak teleurgesteld. De Aquabrowser laat me WEL direct zien hoeveel treffers en voor HAVO zijn of voor LEERKRACHTEN.
Dat vind ik het belangrijkste pluspunt, naast de associaties (al zijn die soms niet goed te doorgronden).